وکیلانه » » در کجای قرآن اسم “چادر” آمده ؟
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
در کجای قرآن اسم “چادر” آمده ؟
۲۱ام, اردیبهشت ۱۳۹۰| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۵۷]

پاسخ کوتاه :‌
آیات قرآن در خصوص حجاب به دو بخش تقسیم می‌شوند.
در بخش اول و حداقلی "روسری و مانتو" (خُمر) بیان شده و در بخش دوم و توصیه به حجاب اکمل چادر (جلباب) بیان شده است.

قدری مفصل‌تر:
اول : بیان حد حجاب واجب و حداقلی (مانتو) :
این بخش در سوره‌ی نور آیه ۳۱ بیان شده.
"و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا ….. آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏‌دارند معلوم گردد…".
با توجه به این آیه، و تفسیر آن، پوشاندن زینت‌ها بوسیله‌ای مانند روسری یا مقنعه و مانتو و یا معادل آن حداقلی است که قرآن بیان فرموده.
در اینجا"خمر" جمع خمار و به معنای روسری و سرپوش است. و "جیوب" از واژه "جیب" به معنای قلب و سینه و گریبان است که لازم است پوشانده شود.
در تفسیر "مجمع" هم آمده است: "زنان مدینه اطراف روسری‌های خود را به پشت سر می‌انداختند و سینه و گردن و گوش‏های آنان آشکار می‌شد. بر اساس این آیه موظف شدند اطراف روسری‌های خود را به گریبان‏‌ها بیندازند تا این مواضع نیز مستور باشد".

دوم : بیان و توصیه به حجاب کامل‌ (چادر) :
در این بخش حجاب توسعه داده شده . در سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۶۰ می‌فرماید :
"اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو جلباب خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است".

در این آیه دو مطلب قابل توجه است:
۱- جلباب چیست؟
در مفهوم "جلباب"  آن چه با توجه به کتب لغت و گفتار مفسّران شیعه مانند "علامه طباطبایی" و "فیض کاشانی" و اهل سنّت مانند " قرطبی" وجود دارد ، آن است که "جلباب"، ملحفه و پوششی چادر مانند است، نه روسری و "خمار" ! و از ابن عباس و ابن مسعود روایت شده که منظور "عبا" است.
پس "جلباب" لباس گشاد و پارچه‏‌ای است که سرتاسر بدن را بپوشاند؛

۲- نزدیک کردن آن یعنی چه؟
نکته‌ی بعدی که معلوم می‌شود "جلباب" دقیقاً اشاره به چیزی شبیه به چادر امروزی است دستور قرآن به نزدیک ساختن جلباب ، می‌باشد. معلوم است جلوی جلباب باز بوده مانند همان قسمت جلویی چادر که باز است. دستور داده می‌شود که آن جلو را به هم نزدیک کنند و حجاب خود را آزاد و رها نگذارند.

توضیح آخر ؛ همان طور که مفسّران بزرگ مانند "شیخ طوسی" و "طبرسی" فرموده‏ اند، در گذشته ۲ نوع روسری برای زنان معمول بوده است:
ـ روسری‌های کوچک که آن را "خمار" یا مقنعه می‌نامیدند و معمولاً در خانه از آن استفاده میکردند؛
– روسری‌های بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار می‌آمد. زنان با روسری بزرگ که "جلباب" خوانده می‌شد و از مقنعه بزرگ‏تر و از ردا کوچک‏تر است و به چادر امروزین شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را می‌پوشاندند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبعدازنوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گاهی در هیاهوی اخبار، حرف‌های گفته می‌شود که ممکن است باعث ایجاد شبهه شود. معمولا اصل خبر بعد از مدتی از یاد می‌رود ولی در نهانخانه‌ی ذهن آن شبهه‌ی ایجاد شده باقی می‌ماند و برای یک مومن شبهه توقفگاه خوبی است اما بد منزل‌گاهی‌ است. به همین جهت سوال تیتر باعث شد روحیه‌ی طلبگی اینجانب قلقک شود تا پاسخی بسیار بسیار کوتاه و صریح به آن گفته شود.
مضاف بر اینکه متاسفانه در ذهن برخی مذهبی‌ها هم به اشتباه جا افتاده که چادر حجاب صرفاً ایرانی‌ است و برای اثبات آن به تاریخ ایران مراجعه می‌کنند.



۵۷ دیدگاه برای “در کجای قرآن اسم “چادر” آمده ؟”

  1. امیرعلی صفا گفت:

    چون سعی وافر کرده بودم که متن بسیار کوتاه باشد این یکی را هم اینجا می‌نویسم:‌

    سوالی ممکن است مطرح شود که پوشش حضرت زهرا (س) چه بوده و از کجا معلوم که چادر بوده؟
    پاسخ اینکه :

    پوشش حضرت صدیقه‌ طاهره (س) قطعا چادر بوده به این دو علت :‌

    ۱ – با توجه به شناختی که ما از دختر رسول خدا داریم، این معنا استفاده می‌شود که ایشان هرگز به حداقل‌ها اکتفا نکرده و همیشه اکمل بوده‌اند.
    چنانچه در روایات آورده شده از شدت عبادت پای مبارکشان ورم می‌کرده.
    حال چنین شخصیتی که در خصوص عبادات اینگونه است،‌ممکن است در خصوص پوشش به حداقل اکتفا کند؟

    ۲ ـ در روز خروج برای بیان خطبه‌ی فدکیه به روایات صحیح از حضرت زینب کبری (س) نقل شده که :
    مادرم : “لاثت خمارها علی رأسها، و اشتملت بجلبابها، و أقبلت فی لمّه من حفدتها و نساء قومها، تطأ ذیولها، ما تخرم مشیتها مشیه رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آل”

    مادرم لباس بتن کرده و چادر بر سر نهاد، و با گروهى از زنان فامیل و خدمتکاران خود بسوى مسجد روانه شد، در حالیکه جلبابش(چادرش) به زمین کشیده مى‌‏شد، و راه رفتن او همانند راه رفتن پیامبر خدا بود.

    [پاسخ]

  2. پسر سبز مشهد گفت:

    جالب بود صــــــفا، نمیدونم چرا میام اینجا دلم باز میشه یه حس خوب
    مثِ مسجد< شبای پادگان< حرم …
    تو این مایه هاست صفا
    مراقب خودت باش یره، :)

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۲۲:

    فدات :)

    [پاسخ]

  3. پسر سبز مشهد گفت:

    safa rasti Firefox’o bezar kenar baba kheyli gorze 1000 kilooe
    Google Chrome nasb kon Khoda vakili dg delet nemiad ba hich moroorgari kar koni

    [پاسخ]

  4. عشقستان اسماعیل گفت:

    سلام
    به به می بینم که خودتان اول شدید
    باریک الله ما شاء الله
    و امام بعد
    چه جالب
    دیشب هنگام رفتن به حرم و موقع برگشتن خیلی به این موضوع فکر میکردم
    آخر این روز ها که سرم زخمی است واقعا پوشیدن چادر و مقنعه کار شاقی است..تازه آن هم چادر کش دار… هی کش چادر گیر میکند به بخیه ها و دادم را در می آورد
    دیشب توی راه حرم هر بار که اذیت می شدم نا خود آگاه توجهم به زن هایی بد حجاب جلب می شد و شاید برای اولین بار یک جور خاصی خدا را به خاطر چادرم شکر کردم
    یک جوری که تا به حال تجربه اش نکرده ام
    وقتی متن را خواندم همان حس دیشب را داشتم
    انگار خدا داشت جواب شکر دیشبم را می داد
    خدا جونم
    بازم شکککککککککرررررررررررررر به خاطر چادرم

    [پاسخ]

  5. عشقستان اسماعیل گفت:

    راستی من به عنوان یک خانم معتقدم : حجاب فقط حجاب تن نیست
    متاسفانه گاهی حتی در بین همکاران خودم می بینم کسانی را که حجاب تن و جسمشان خوب و بعضا کامل است
    ولی حجاب اندیشه و زبان ندارند
    من فکر میکنم باید اندیشه و زبان و به خصوص زبان آدم هم حجاب داشته باشد
    اگر قرار است نامحرم جسم مرا نبیند، باید صدای همراه با … را هم نشنود
    باید در اندیشه ام هم به شکلی که در اندیشه بعضی ها راه می یابد راه پیدا نکند

    چه قدر خوب است به این مباحث هم بپردازید آن هم از منظر قرآن و روایات

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۴۲:

    حرف شما کاملا درسته اما خوب این مطلب بیشتر پاسخ به یک شبهه بود و اِلا من تمام حرف‌هام رو در خصوص حجاب در اینجا :
    http://www.24tir.mihanblog.com/post/18
    و اینجا :
    http://24tir.mihanblog.com/post/21

    گفتم.

    [پاسخ]

    عشقستان اسماعیل پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۵۹:

    ممنون
    میبینم. در فرصتی که سرم کمتر درد بکنه

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۱۲:۰۳:

    سلام
    بهترین؟ دیشب توی روضه خیلی به یادتون بودم:)

    [پاسخ]

    عشقستان اسماعیل پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۱۲:۲۲:

    سلام جانم
    ممنون
    خوبم الحمد لله. البته سرم درد میکنه و این همکارم هم هی میگه پاشو برو خونتون …..ولی کو گوش شنوا …….
    دیشب خیلی دلم سوخت
    کباب شدم که راهم ندادن به مجلس سه ساله
    خیلی حرف داشتم باهاش……

    [پاسخ]

  6. خط شكن گفت:

    سلام داداش
    دلم تنگ شد اومدم سلام عرض کنم
    دعام کن داداش

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۱۲:۵۹:

    علیکم الســـلام عزیز
    ممنون از لطفت

    [پاسخ]

  7. عشقستان اسماعیل گفت:

    مضاف بر اینکه متاسفانه در ذهن برخی مذهبی‌ها هم به اشتباه جا افتاده که چادر حجاب صرفاً ایرانی‌ است و برای اثبات آن به تاریخ ایران مراجعه می‌کنند.

    این خط رو الان دیدم

    حتی اگه این طور هم باشه که هست چون حجاب به این شکلش در ایران باستان بوده جزو مواردی هست که اسلام تاییدش کرده
    من چادرم را هم به عنوان مسلمان و هم به عنوان ایرانی دوست دارم

    تازه گمانم هیچ چادری هم حجاب چادر رسمی و چادر چاغچول(چادر کمری ایرانی) رو نداره
    ای ول به مادر بزرگ ها
    و یاد شهدای کشف حجاب رضاخانی هم گرامی

    [پاسخ]

  8. ناشناس گفت:

    سلام. دعا کنید بچه ها برامون…

    [پاسخ]

  9. جا مانده گفت:

    سلام
    خدا قوت . خوشحال میشم بهمون سر بزنی

    یا حق

    [پاسخ]

  10. سلام
    چقدر خوشحالم که به این موضوع پرداختید
    واقعا ممنونم از شما

    [پاسخ]

  11. شیلّر گفت:

    سلام اقای صفا.شبتون بخیر
    شاید بیشترین بحث و شبهه در مورد رنگ پوشش در مورد چادر مشکی زنان مطرح شده باشد.
    چرا رنگ مشکی؟
    از سالها قبل، در واقع از وقتی موضوع حجاب زن بصورت جدی در دنیا مطرح شد، مخالفین حجاب، سعی می‌کردند حجاب را با موضوع رنگ آن طرد کنند. برای موافقین هم رفته رفته این شبهه قوت گرفت که «چرا رنگ مشکی؟».
    در واقع هر کس می‌خواست چادر را زیر سوال ببرد، رنگ مشکی را زیر سوال می‌برد. معمولا مشکی رنگ افسردگی، عزا و اندوه و غم است. افسردگی بعنوان یک بیماری پاتولوژیک، عزا به مفهوم یک سنت، و غم و اندوه هم به معنی یک فرآیند زمینه‌ساز برای تخلیه هیجان. همه این موارد هم درست و هم غلط است. درست است از این جهت که رنگ مشکی بعنوان نمادی برای همه این موارد است و به اینها کمک می‌کند، اما محدود به این مفاهیم نیست. در واقع نمی‌شود تنها این مفاهیم را از رنگ مشکی برداشت کرد.
    رنگ تیره موجب استتار و اختفای اشیاء و مانع از دیدن آنهاست. چشم در تاریکی جایی را نمی‌بیند و پارچه یا پرده سیاه مایه احتجاب اشیایی است که در پس پرده قرار دارند. لذا بانوان عفیف مسلمان، رنگ لباسهای ظاهر ـ اعمّ از چادر، مانتو و روسری ـ را از رنگهای تیره برگزیده‌اند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیده‌تر باشد و بدین وسیله «گوهر عفاف» خود را محفوظ‌تر بدارند و استفاده از رنگهای شاد و مهیّج و هرگونه مجلس‌آرایی را به خلوت خانه و در جمع محارم خویش اختصاص می‌دهند.
    در روانشناسی رنگها، همان گونه که نوع رنگ در ایجاد گرسنگی، سیری، خشم و آرامش تأثیر مستقیم دارد، در شعله‌ور شدن غرایز جنسی نیز دخالت مستقیم دارد. رنگ سیاه باعث کاهش شهوت است؛ چنان که امام صادق علیه السّلام در این زمینه خطاب به «حنّان بن سُدَیر» که نعلین سیاه پوشیده بود، فرمودند: «آیا نمی‌دانی رنگ سیاه مایه تقلیل شهوت است»
    (وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۳، ص ۳۸۶)

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۱ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۵۶:

    سلام و عرض ادب
    بحث تکمیلی فوق العاده خوب و لازمی بود .
    ممنون از شما .

    [پاسخ]

    شیلّر پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۱۷:

    مروری بر تاریخ چادر مشکی
    با ورود اسلام اموی به ایران، فرهنگ ظاهرا اسلامی، تحت تاثیر بخشی از تعصبات جاهلی عربی، مردم را دچار زدگی از اسلام می‌کند، تا زمانیکه فرهنگ شیعی و علوی در ایران جا می‌افتد. در زمان صفویه بود که آیین شیعی برای اولین بار آیین رسمی مسلمانان ایران می‌شود. در آن دوره، بحث از چادرهای ایرانی اندرونی و بیرونی برای زن‌ها است. چادر اندورنی همان چادر نماز یا نیم‌دایره‌ای است که امروزه خانم‌ها به سر می‌کنند. در آن زمان تنها برای اندرونی و نماز استفاده می‌شد. برای فعالیت‌ اجتماعی زنان، چادر کمری بود. ترکیبی از عبای عربی و مدل ایرانی آن. در واقع این نوع چادر،” چادر اصیل ایرانی” است. چادرهای کمری که در دوران صفوی موجود است به رنگ‌های صامت رنگ نخودی یا خاکی، رنگ نیلی (آبی لاجوردی) و رنگ ماشی (تیره‌تر از رنگ صدری) بودند. استحصال رنگ مشکی در آن زمان به گونه‌ای نبود که بتوان آن را به راحتی به دست آورد و تثبیت کرد. در واقع رنگ کمیابی در آن زمان بود.
    در همان زمان در امپراتوری عثمانی که مهد تسنن است، و در مجاورت ایران است چادرهای زنان دربار از جنس ابریشم و به رنگ صورتی، آبی و… بود. به نقل از مورخین در زمان عبدالحمید دوم، در دوره عثمانی تعرضی به یکی از نوامیس می‌شود، و از آن زمان بحث جدی مطرح می‌شود که بایستی رنگ چادرها رنگ مشکی باشد. و بعد از آن از تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران فرمان داده می‌شد که رنگ مشکی جزء رنگ‌های چادر باشد. البته رنگ مشکی به صورت رنگ رسمی چادر زنانه در می‌آید. به همین دلیل تا پیش از انقلاب و تا اواسط ۵۵ یا ۵۶ چادرهای نخی رنگی در کشور موجود بود. در عرف مناطق مختلف‌مان رنگ چادر مختلف بود. و رنگ مشکی بعنوان یک رنگ رسمی وجود داشت. در آن سالها شاید ۱۰ تا ۲۵ درصد از زنان حضور اجتماعی داشتند، اما بعد از انقلاب که فرآیند اجتماعی شدن زنان سرعت می‌گیرد و ۴۰ تا ۷۰ درصد از خانم‌ها حضور اجتماعی پیدا می‌کنند، لباسی که رسمی‌تر بود، یعنی چادر مشکی، بین آنها رایج‌تر می‌شود. در استان‌های مختلف حتی میان عشایر هم این رنگ رایج می‌شود. از آن پس چادر مشکی یک عرف فراگیر می‌شود. قطعه‌ای که از پازل هویت ایرانی- اسلامی ما باقی مانده، چادر مشکی است که باید از آن مراقبت کنیم، نه اینکه براحتی جراحی‌اش کنیم.
    در قرآن دو دستور در خصوص حجاب زنان آمده است حجاب حداقلی و حجاب حداکثری. در حجاب حداقلی بعد ظاهری و فیزیکی آن بحث خمار است. یعنی زن مسلمان در هر جای دنیا می‌تواند به شکلی که زن‌های پاکدامن و عفیف آن منطقه لباس می‌پوشند، درآید. البته با حفظ دستورات قرآن یعنی افزودن مکملهایی به آن به گونه‌ای که کل بدن بجز گردی صورت و دستها تا مچ پوشیده باشد. در حجاب حداکثری یا ماکسیمم، که رتبه اول حجاب است کلید واژه جلباب را داریم. لغت‌شناسان می‌گویند کلمه جلباب در خودش رنگ سیاه را دارد. بنابراین رنگ مشکی در جایگاه خود، – در حضور اجتماعی زنان – اولویت پیدا می‌کند.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۲۱:

    تشکر مجدد از شما، این یه جمله‌اش کنایه‌ی خوبی بود که نباید به راحتی جراحی‌ش کنیم.

    [پاسخ]

  12. شیلّر گفت:

    بشنو از چادر که در توصیف زن
    تار و پودش با تو می گوید سخن
    تاروپودم را شرافت تافته
    تاشرافت را به عصمت بافته
    در کلاس حفظ تقوا وشرف
    دختران دُرند وچادر چون صدف
    بهترین سرمایه زن چادر است
    زانکه زن را زینت زن چادر است
    حفظ چادر درسرای اقتدار
    دختران را هست تاج افتخار
    خفظ چادر خفظ دین ومذهب است
    شیوه زهرا ودرس زینب است
    حفظ چادر سد فحشا میکند
    روسفیدی نزد زهرا میکند
    حفظ چادر چاره ساز کارهاست
    حافظ گل از هجوم خارهاست
    حفظ چادر زخمها را مرهم است
    دست رد بر سینه نامحرم است

    [پاسخ]

  13. ریحانه گفت:

    سلام برادرم خداقوت خوشحال میشم تشریف بیارید منتظرحضورتونم انشالله

    [پاسخ]

  14. افق گفت:

    سلام علیکم
    وقت بخیر
    خدا قوت
    ممنون از این متن خوب شما. من خودم بارها با این مساله مواجه شدم که به من گفتند چادر در قرآن نیامده و این صرفا یک پوشش ایرانی است..ممنونم به خاطر مطرح کردن این موضوع.

    [پاسخ]

  15. ادامه نیایش بیستم
    بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندانش و رستگارى بخش مراتا کسى را که با من ناراستى کند به اخلاص پاسخ دهم و کسى را که از من دورى گزیند به نیکویى جزا دهم و کسى را که مرا محروم مى‏دارد به بذل‏و احسان بنوازم و با آن کس که رشته مودت بریده است بپیوندم و کسى‏را که از من به بدى یاد کرده به نیکى یاد کنم و خوبى را سپاس گویم و ازبدى چشم فرو بندم.

    اى خداوند،مرا سیماى صالحان ده و جامه پرهیزگاران:در گستردن‏عدل و فرو خوردن خشم و خاموش کردن آتش دشمنى و به هم پیوستن‏تفرقه جویان و آشتى دادن خصمان و فاش کردن نیکى و پوشیدن عیبهاو نرمخویى و فروتنى و نیک سیرتى و بیرون راندن باد غرور از سر وخوشخویى و سبقت در فضیلت و ایثار در بخشش و دم فرو بستن از عیب‏دیگران و ترک افضال در حق کسى که در خور افضال نباشد و گفتن‏سخن حق،هر چند دشوار بود و اندک شمردن نیکیهاى خود در کردار وگفتار هر چند بسیار بود و بسیار شمردن بدیهاى خود در کردار و گفتارهر چند اندک بود .اى خداوند،این صفات را در من به کمال رسان به دوام‏طاعت خود و همسویى با جماعت مقبول و دورى از بدعت جویان‏و پیروان باورهاى مجعول.

    بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندانش و فراخ‏ترین‏روزى‏ات را به هنگام پیرى به من ارزانى دار و نیرومندترین نیرویت رابه هنگام درماندگى.در عبادت دچار کاهلیم مگردان و چنان مکن که‏دیدگانم از دیدن راه تو نابینا بود یا به خلاف محبت تو گام بردارم،یا به‏آنان که از تو بریده‏اند پیوندم،یا از آنان که به تو پیوسته‏اند بریده شوم.

    اى خداوند،چنان کن که به هنگام ضرورت به نیروى تو بتازم و به‏هنگام نیاز از تو یارى خواهم و به هنگام مسکنت به درگاه تو تضرع کنم.

    و مرا میازماى که به هنگام اضطرار از جز تویى یارى جویم و به هنگام‏بینوایى به پیشگاه جز تویى خاضع شوم و به هنگام ترس در برابر جزتویى تضرع کنم،تا آنگاه مستحق خذلان و منع و اعراض تو گردم.اى مهربان‏ترین مهربانان.

    [پاسخ]

  16. شرمنده آقا گفت:

    منم چادرمو خیلی دوست دارم….
    حس خوبی بهم میده

    [پاسخ]

  17. سلام و شب خوش
    راستی عکس پست هم خیلی زیباست

    اما دوست دارم بدونم چرا انتخابش کردید
    ینی با چه دیدگاهی

    شکلک سوال سر زبون و اینا:)

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۰۱:

    سلام
    خوب من زیاد عکاسی می‌کنم اما به نظرم این عکس اونم با دوربین گوشی، که عید امسال گرفتم خیلی عالی افتاده بود. یه جور حس شادابی داره.
    (خیلی مرتبط با متن نیست)
    اینم اصلش هست :
    http://propicnet.com/fa/users/index.php?username=24tir&image_id=40612

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۰۳:

    به به! دست شما درد نکنه
    پس با این حساب شما با صحبت از حجاب یاد شادابی می افتید اینطور که پیداست:)

    [پاسخ]

    ن.خ پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۱۳:

    سلام
    شما که ماشالله عکس زیاد میگیرید,پس چرا اینقدر آرشیو عکشی ها تعدادش کمه؟ :(
    زود تموم شد عکس ها

    [پاسخ]

    ن.خ پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۱۴:

    اصلاحیه
    در آرشیو عکس ها تعدادش کمه؟

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۱۷:

    چون به علت اووووووووه هزارتا کار عقب افتاده وخ نداریم آپلود بنماییم :)

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۱۹:

    خیلی علت قانع کننده ای بود:)

    [پاسخ]

    ن.خ پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۲۵:

    انشالله وقت هم پیدا شود در کنار باقی فعالیت ها
    خداقوت اسااااااااسسسسسسسسسسسی

    [پاسخ]

  18. سلام و عرض ادب
    جسارتا خدمت عبدالله بزرگوار عرض میکنم که بهتر بود می گفتید قبض برق :mrgreen:
    مخصوصا اگر کولر گازی دارین( به ویژه در تهران) بی خیال بشید چون قبض برق رو چندین برابر میکنه

    [پاسخ]

    عبدالله پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۱۸:۳۸:

    یا وارث
    سلام بزرگوار.
    برق در آب مستتر است!
    دیگه اینم که شما گفتید حالا نیاز به اندک تاملی هم ندارند…ببینیم چه می کنند…
    یا حق

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۱۹:۴۹:

    من بیشتر تذکر دادم به دوستان

    اما به قول شما
    ببینیم چه می کنند….

    [پاسخ]

  19. افق گفت:

    سلام
    خدا قوت
    وقت بخیر
    انشاالله همیشه موفق باشید و مثل گذشته و حال در آینده هم پرتلاش و با انگیزه به نبرد ادامه بدید..
    التماس دعا

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۱۴:۴۴:

    سلام و عرض ادب
    ممنون از لطفت شما

    [پاسخ]

  20. کلیشه گفت:

    اگه یکی بدترین توهین رو به شخص خودتون کنه تو جایی که حرمت داره سکوت میکنید یا جواب میدید؟چرا؟

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۲ام, ۱۳۹۰ ۱۹:۴۷:

    توهین اگر به شخص باشه، فقط لایق سکوته.
    حالا جریان چیه ؟ :)

    [پاسخ]

  21. عبدالله گفت:

    یا وارث

    ان الله یدافع عن الذین امنوا

    دنیا دنیا حرف دارد و من شرمنده ام…
    دعایم کنید…
    یا حق

    [پاسخ]

  22. سلام
    نوای جدید رو الان دارم گوش میدم
    انشالله کربلا نصیب همه ما بشه

    ممنون از شما بابت این همه تلاش

    [پاسخ]

  23. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام.
    بسیار عالی بود.خداوند خیرتان دهد کثیر

    چه زیباست یر در حسینیه
    نحن ابنا الدلیل
    نمیل حیث یمیل
    اذن دخول می خوانم:
    سلام بر فرزندان دلیل
    می آیم تا فکر کنم
    تا با منطق سخن گویم
    مباحثه کنم بی مجادله
    تا در این میدان از دین بشنوم
    از روزگار پیروزی
    خدایا مرا به راه راست هدایت کن
    به حق محمد و آل محمد
    یا حق

    [پاسخ]

  24. م.رضوی گفت:

    سلام بر اهالی حزب الله
    ببخشید بی توفیقی و کم پیدایی بنده رو…

    [پاسخ]

  25. ادامه نیایش بیستم
    ى خداوند،هر آرزو و گمان و حسد که اهریمن در دل من افکند توآن را به ذکر عظمتت و تفکر در قدرتت و تدبیر بر ضد دشمنت بدل نماى.

    هر ناسزا و لغو و دشنام در آبرو،یا شهادت باطل،یا غیبت مؤمن غایب یاناسزا به حاضران و از این گونه که اهریمن بر زبان من مى‏افکند تو آن را به‏حمد و سپاس خود و افزونى در ثناى خود و بیان مجد و عظمت خود وسپاس نعمت خود و اعتراف به احسان خود و شمارش نعم خود بدل‏فرماى.

    بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندانش.کس بر من ستم رواندارد،زیرا تو را توان دفع ستم از من هست و من بر کس ستم نکنم،زیراتو قادرى که مرا از ستمگرى باز دارى.هرگز گمراه نخواهم شد زیراتو مى‏توانى مرا به راه هدایت اندازى.هرگز فقیر نشوم،زیرا که‏توانگرى‏ام از توست و هرگز گردنکشى نکنم که قدرت و توان من‏از توست.

    اى خداوند،بر آستان مغفرت تو فرود آمده‏ام و به امید عفو توآهنگ کرده‏ام و به بخشایش تو دل بسته‏ام و به فضل و احسان تو اعتمادکرده‏ام و مرا آنچه سبب آمرزش تو شود،در دست نیست و کارى‏نکرده‏ام که به پاداش آن شایسته عفو تو باشم و چون بدین سان‏خویشتن را محکوم کرده‏ام دیگر جز فضل و احسان تو پناهى ندارم.

    پس درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرا به فضل خویش بنواز.

    اى خداوند،زبانم به هدایت بگشاى و پرهیزگارى را به من الهام کن‏و مرا به هر کارى که پاکیزه‏تر است توفیق ده و به هر چه خشنودى تو درآن است برگمار.

    [پاسخ]

  26. عبدالله گفت:

    یا وارث
    زمان: قبل از ظهر ۲۸ تیر ۱۳۵۹/ ۶ رمضان ۱۴۰۰
    مکان: تهران، جماران‏
    موضوع: ضرورت وجود نظم در قواى نظامى و انتظامى و لزوم پاکسازى در نیروهاى مسلح‏
    حضار: رضایى، مرتضى (فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامى) و جمعى از پاسداران‏
    بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
    پیروزى در سایه سیطره اسلام بر همه دستگاهها
    اساساً این انقلاب و این نهضت، بر اساس اسلام است؛ یعنى، ما هیچ تز دیگرى، هیچ امر دیگرى را غیر از اسلام نمى‏پذیریم. و این قواى انتظامى، اعم از سپاه پاسداران و ژاندارمرى و ارتش و دیگران، باید خودشان را با اسلام منطبق کنند. افرادى که آن دید اسلامى را ندارند- یعنى نپذیرفتند اسلام را- این اشخاص را باید تصفیه کنند. اشخاصى که دید اسلامى دارند، پذیرفته‏اند اسلام را لکن در عمل، عمل اسلامى ندارند، سرخود کارهایى که خودشان مى‏خواهند مى‏کنند، اینها هم باید هدایت بشوند و چنانچه مأیوس شدند سران از اینکه هدایت تأثیر بکند، تصفیه بشوند. بالاخره آن که مردم را برانگیخت اسلام بود؛ هیچ قدرت دیگرى قادر به این نبود که یک ملت ۳۵ میلیونى را به یک راه ببرد، هیچ قدرتى قابل نبود، نمى‏توانست و لهذا ما در طول تاریخ که دیدیم، آنهایى هم که خودمان یادمان است مثل قضیه نفت، چون اسلامى نبود، ملى تنها بود، به اسلام کارى نداشتند، از این جهت نتوانستند کارى انجام بدهند، آن کارهاى نصفه کاره‏اى هم که انجام دادند، بعدش از دستشان گرفته شد و رفت کنار. اگر اسلام در کار باشد و مکتب اسلام در کار باشد در این قشر نظامى و غیر نظامى، ما پیروز خواهیم شد و اگر این مکتب را ما فراموش بکنیم و هر کس بخواهد دنبال کار خودش باشد و فکر خودش باشد، این آسیب‏پذیر خواهد بود؛ و لهذا بر همه ما، بر همه رؤساى ارتش، رؤساى پاسداران، رؤساى ژاندارمرى، رؤساى شهربانى و همه روشنفکران و همه نویسندگان لازم است که‏ ما همه را به یک وجهه سوق بدهیم؛ این ملت را ما به سوى اسلام و به سوى اللَّه سوق بدهیم. اگر یک همچو کارى انجام بگیرد که اسلامى بشود همه دستگاهها، پیروزى ما داریم، هیچ اشکال نیست که ما پیروز خواهیم شد؛ اما اگر متشتت بشود، در هر جایى على‏ حده یک سازى بزنند، مثلًا، سپاه پاسداران خودش على‏ حده هیچ کار ندارد به ژاندارمرى، مثلًا، مخالفت هم حتى مى‏کند، یا با ارتش گاهى هم مثلًا، مخالفت بکند، یا آن دستگاه به دستگاه دیگر یک مخالفتى و روبروى باشد، باید ما آماده این باشیم که و لو در دراز مدت شکست بخوریم.

    یا حق

    [پاسخ]

  27. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام.

    باز دلم آمده در پیچ و تاب
    انقلب ینقلب انقلاب

    همچو گیاه لب آب روان
    اضطرب یضطرب اضطراب

    آتش عشق است که در اصل و فرع
    التهب یلتهب التهاب

    نور خدایست که در شرق و غرب
    انشعب ینشعب انشعاب

    آب حیاتست که در جزء و کل
    انسحب ینسحب انسحاب

    شک که دل موهبت عشق را
    اتهب یتهب اتهاب

    از سر شوق است که اشک بصر
    انحلب ینحلب انحلاب

    صنع نگارم بنگر بى حجاب
    احتجب یحتجب احتجاب

    سر قدر از دل بى قدر دون
    اغترب یغترب اغتراب

    آمُلیا موعد پیک اجل
    اقترب یقترب اقتراب

    علامه حسن زاده آملی

    یا حق

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۰ ۱۲:۵۷:

    سلام
    چقدر زیباست..
    ممنون از شما

    [پاسخ]

  28. افق گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    وقت نماز ظهر، روز جمعه..
    خیلی التماس دعا
    خدا قوت آقای صفای بزرگوار

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۰ ۱۶:۴۸:

    سلام و عرض ادب
    محتاج به دعای خوبان خداییم

    [پاسخ]

  29. […] ساده لوحان رفاه طلب خیال می‌کنند با گشت ارشاد، مشکل حجاب حل […]

  30. […] کاری به فواید حجاب ندارم، کاری به اینکه در کجای قرآن اسم چادر آمده هم. بحثم مضر یا مفید بودن پوشش نیست. فقط می‌خواهم بگویم، […]

  31. […] کاری به فواید حجاب ندارم، کاری به اینکه در کجای قرآن اسم چادر آمده هم. بحثم مُضر یا مفید بودن پوشش نیست. فقط می‌خواهم بگویم، […]

  32. رضا گفت:

    جلباب روسری سفید بلندی است که تا روی سینه رو می پوشونه
    این تفسیرا میدونی مثل چی میمونه مثل این که من بگم موتور خوبه کارا رو راحت میکنه بعد شما بگید حتماباید یه ماشین که رنگش حتما مشکی باشه سوار شی
    میگم خوب خوبه ولی این که اون نیست

    [پاسخ]

  33. […] با امثالِ طرح‌های گشت ارشاد را نوشته‌ام.(+)(+)(+)(+)(+)(+)(+). به نظرم این طرح با این نحوه‌ی اجرا‌‌‌‌‌‌ کمکی به […]

  34. فقط خدا گفت:

    واقعاً عالی بود ممنونم ازتون چون به جواب سوالی که میخواستم کامل رسیدم…ممنونم ..براتون امشب خیلی دعا میکنم

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ بهمن ۱ام, ۱۳۹۲ ۲۱:۵۵:

    الحمدلله، تشکر از لطف شما

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: