وکیلانه » » آیا “جهاد‌ اقتصادی” صرفا تلاش در عرصه‌ی مالی‌ست؟
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
آیا “جهاد‌ اقتصادی” صرفا تلاش در عرصه‌ی مالی‌ست؟
۷ام, فروردین ۱۳۹۰| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۳۷]

به نام خدای زهراء

۱) اگر کسی فکر کند که این سنت حسنه‌ و پربرکت نامگذاری سال‌ها توسط رهبر انقلاب که در واقع جهت‌گیری یک سال کشور را تعیین می‌کند؛ امری است که مثلا در روزهای پایانی اسفند انتخاب شده و در پیام نوروزی اعلام می‌شود، سخت در اشتباه است!
چرا که وقتی به صورت علمی و بنیادین در سلسله‌ نامگذارای‌ها مداقّه کنیم، به جرات می‌شود ادعا کرد از زمانی که نام سال ۱۳۸۸ “اصلاح الگوی مصرف” تعیین شد، در نظر گرفته شده بود که سال بعد  “همت مضاعف و کار مضاعف” باشد  و با این تهیّه‌ی زیربنا و مقدمات، سال بعد یعنی ۱۳۹۰ “جهاد اقتصادی” خواهد بود!
یعنی یک کار کاملا استراتژیک و آینده نگرانه که نوید بخش تحول عظیم اقتصادی در دهه‌ی ۹۰ خورشیدی خواهد بود. و جالب‌تر از همه اینجاست که وقتی به زیربنا نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که این سه سال اخیر، یعنی “اصلاح الگوی مصرف” “ همت و کار مضاعف” و “جهاد اقتصادی” بخش‌های آغازین یک بسته‌ی کامل به نام “دهه‌ی پیشرفت و عدالت” است که بسیار دقیق چینش شده!

۲) از این سو هم هر گاه هر کدام از این تعیین خط و مشی سالانه به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد، نکات جالبی به دست می‌آید. البته من وکیل هستم با طعم آخوند! و نمی‌خواهم پا در کفش اقتصاددان‌ها کنم اما از همین منظر طلبه بودن هم وقتی به ترکیب فوق‌العاده‌ی “جهاد اقتصادی” نگاه می‌کنم به وجد می‌آیم!
جهاد از  ریشه‌ی جَ‌هَ‌دَ است  و اصل کلمه‌ی جهاد از «جَُهد» (به فتح جیم و ضم آن) است، و به معنای تلاش توأم با رنج و زحمت می باشد. جهاد مصدر باب مفاعله و به معنی بسیار تلاش کردن می باشد و نیز اسم است به معنی جنگ. جنگ را از آن جهت جهاد گویند که تلاش توأم با رنج است. و چقدر زیبا است برای من ترکیب پر‌مفهومِ تلاش + صبر در ذات کلمه‌ی جهاد!
اقتصاد هم  در لغت ، میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری است.
از آن نظر که اعتدال در هزینه زندگی یکی از مصادیق میانه روی بوده ، کلمه « اقتصاد » دربارۀ آن بسیار استعمال می شده است تا آنجا که در به کار گیری عرفی از « اقتصاد » غالبا” همین معنی مقصود بوده است .
البته اقتصاد از معانی عرفی خود (میانه روی در معاش و تناسب دخلو خرج ) ، تعمیم داده شده و معادل economy قرار گرفته است .
به هر حال برای « اقتصاد » که اقتصاددانان از بحث می کنند تعاریف مختلفی ارائه شده است .
ارسطو” می‌گوید: علم اقتصاد یعنی مدیریت خانه .
آدام اسمیت” می‌گوید: اقتصاد ، علم بررسی ماهیت و علل ثروت ملل است .
استوارت میل”  معتقد است: اقتصاد ، عبارت است از بررسی ماهیت ثروت از طریق قوانین تولید و توزیع .
ریکاردو” نظرش این است که :اقتصاد علم است .
آلفرد مارشال” عقیده دارد که : اقتصاد ،عبارت است از مطالعه بشر در زندگی شغلی و حرفه ای . در تعاریف دیگر هم: علم اقتصاد بررسی کردار های انسان در جریان عادی زندگی گفته شد.
اما با اجازه‌ی جمیع اقتصاد دان‌ها بنده تنها یک منبع برای تعریف مفاهیم کلمات سراغ دارم و آن چیزی نیست الا کتاب‌الله! من مرجعم قرآن است و وقتی به آن رجوع می‌کنم می‌بینم در سوره‌ی لقمان آیه‌ی ۱۹ گستره‌ی مفهومی به نام اقتصاد را بسیار گسترده‌ دانسته که “مسائل پولی و مالی” قطره‌ای از این دریا‌ست!
آری  و حالا که جهاد را آنگونه تعریف کردیم و تعریف اقتصاد را هم از قرآن طلب می‌کنیم باید بدانیم که در سال “جهاد اقتصادی” ؛ “وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ” نصب‌العین ماست. یعنی منش ما باید مقتصدانه باشد. روش ما باید بر مبنای اقتصاد باشد و بینش ما هم اقتصادی! و دیگر مشخص است که اقتصاد = اعتدال و قرار دادن هر چیزی در جای خودش!
یعنی هر کس هر وظیفه‌ای دارد، باید به صورت  مجاهدانه، اقتصادی انجام دهد آن کار را!
و این یعنی همان عدل و چیدمان دقیق هر چیزی در جای خودش.
از من‌ ِ‌ وبلاگ‌نویس گرفته تا وزیر اقتصاد و آن استاد دانشگاه و آن قاضی و حتی بقال سر‌کوچه، همه و همه باید تلاش همراه با تحمل رنج(!)کنیم که وظایفمان بر مبنای ق‌‌ص‌ط باشد!‌ البته پر واضح است که با توجه به فرمایشات مولای مطهر مفهوم عرفی اقتصاد در اولویت است.  که فرمودند:”ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامى را در زمینه‌ى حل مشکلات اقتصادى به همه‌ى دنیا نشان دهیم؛ الگو را بر سر دست بگیریم تا ملتها بتوانند ببینند که یک ملت در سایه‌ى اسلام و با تعالیم اسلام چگونه میتواند پیشرفت کند.”! و وقتی این کلام را در کنار “به توفیق الهى، به حول و قوه‌ى الهى، سلسله‌ى شکستهاى آمریکا در این منطقه ادامه پیدا خواهد کرد.” قرار دهیم به وجد خواهیم آمد که بلا شک آینده از آن حزب الله است و باید برای این آینده از همین حالا برنامه داشت چرا که چه؟ ما الگو هستیم!

۳) این یک خط را هم بگویم و بحث را جمع کنم و آن اینکه :
رفقا بیاید فکر کنیم که ایران به اوج قدرت اقتصادی رسید که انشالله هم می‌رسد! آن‌وقت چه؟
اصلا هدف از دست‌یابی به اقتصاد مرفه چیست؟بگذارید باز هم بیشتر به ریشه‌ها‌ی هوشمندانه‌ی نامگذاری سال‌ها بپردازم و پاسخ این سوال را از متن فرمایشات معظم‌له در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی پیدا کنیم آنجا که ‌می‌فرمایند:

مسئله‌ى دیگر، نگاه غیرمادى به اقتصاد است. بسیارى از این مشکلاتى که در دنیا پیش آمده، به خاطر نگاه مادى به مسئله‌ى اقتصاد و مسئله‌ى پول و مسئله‌ى ثروت است. همه‌ى این چیزهائى که دوستان از انحرافهاى غرب و مشکلات فراوان و مسئله‌ى استثمار و استعمار و اینها ذکر کردند، به خاطر این است که به پول و به ثروت نگاه ماده‌گرایانه وجود داشته. میتوان این نگاه را تصحیح کرد. اسلام براى ثروت اهمیت قائل است، اعتبار قائل است. تولید ثروت در اسلام مطلوب است؛ منتها با نگاه الهى و معنوى. نگاه الهى و معنوى این است که از این ثروت براى فساد، براى ایجاد سلطه، براى اسراف نباید استفاده کرد؛ از این ثروت بایستى براى سود جامعه بهره برد. و بقیه‌ى مسائل فراوانى که وجود دارد.



۳۷ دیدگاه برای “آیا “جهاد‌ اقتصادی” صرفا تلاش در عرصه‌ی مالی‌ست؟”

  1. سلام
    به به/ برم متن رو بخونم

    [پاسخ]

  2. سلام مجدد
    به عنوان یک اقتصاد خوان میگم که از خط به خط این متن لذت بردم
    خیلی خیلی
    چیزهایی هم به ذهنم آمد که اگر اجازه بدید همینجا توی کامنتا با شما به اشتراک بذارم
    البته دغده های ذهنی من هستند و نه بیشتر

    باز هم ممنون از این دقت نظر شما
    :)

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۴۰:

    منتظرم و همچنین اگر مشکلی در متن هم هست از منظر علمی
    البته همه‌ی اینها با اجازه از سِرور عظیم الشان و عالی‌رتبه و اینا : )

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۴۱:

    شوخی بود دیگه؟
    اشتباه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    [پاسخ]

  3. امیدوارم با این توضیحات دوستان خسته نشن/ اما این متن شما آدم رو سر ذوق میاره به شدت
    در ساده ترین تعریف اقتصاد رو علم تخصیص منابع محدو به نیازهای نا محدود تعریف میکنن. یعنی اتفاقی که حتی اگر متوجه ش نباشیم در تصمیم گیریهای همه ما ظاهر میشه و برای همین شاید بشه اقتصاد رو علم زندگی کردن تعریف کرد و قطعا وقتی صبغه دینی بگیره به راحتی و بدون شک میشه گفت علم سالم زندگی کردن

    اگر اشتباه نکنم و اونقدر که این جماعت ایرادگیر از هرچیز و میشناسم به دنبال این خواهند بود که پدیده ای مثل اقتصاد اسلامی رو زیر سوال ببرن و بگن که این دستگاه تجزیه و تحلیل از پس براورده کردن نیازهای امروز بشر بر نمیاد
    پس این خیلی مهمه که کسانی مثل شما به کارامدی دستورات دینی در همه حوزه ها و مخصوصا اقتصاد بپردازید

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۵۳:

    یعنی تبلور همین : ”ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامى را در زمینه‌ى حل مشکلات اقتصادى به همه‌ى دنیا نشان دهیم؛ الگو را بر سر دست بگیریم تا ملتها بتوانند ببینند که یک ملت در سایه‌ى اسلام و با تعالیم اسلام چگونه میتواند پیشرفت کند.”

    و البته این رو هم بگم که یک نکته‌ی دیگه هم که به ذهنم میرسه اینکه بر اساس تجربه به بنده ثابت شده که قریب به اتفاق برخی‌ حرف‌های عامیانه در‌باره‌ی انقلاب که بوی اعتراض میده هم دارای منشا اقتصادی هست! و حل مشکلات اقتصادی بسیار لازمه .

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۰۱:۰۱:

    صد در صد همین طوره
    از این جمله آقا من یاد چیزی افتادم
    دو مفهوم خیلی مهم در تحلیل های اقتصادی هست:
    عدالت
    و
    کارایی
    در تحلیل های اقتصادی مرسوم این دو همیشه از هم فراری اند/ یعنی برای به دست آوردن یکی باید دیگری رو فدا کرد
    مثلا سیستم مالیاتی ای وجودداره به نام مالیات تصاعدی
    ساده ش یعنی اینکه هر کس درآمد بیشتر داره باید مالیات بیشتر بده/ عادلانه به نظر میرسه اما کارا نیست( تحلیلی وجود داره به اسم منحنی لفر که میگه میزان مالیات پرداختی که زیاد بشه ( برای افراد) به دلایل مختلف مثل فرار مالیاتی و مثل اون عملا درآمد مالیاتی دولت کم میشه
    در مقالبش مالیات تنازلی رو داریم که یعنی درآمد کمتر و مالیات بیشتر که طبعا خلاف عدالت هست
    اما در اسلام به عنوان مالیات اسلامی خمس رو داریم که یعنی ۲۰ درصد اضافه درآمد افراد
    هم عادلانه ست و هم کارا
    البته یک پ . ن مهم در این بین هست که کسب مالیات های دولتی هم در اختیار دولتها هست و مالیات در سیستم اقتصاد اسلامی صرفا محدود به مالیاتهای اسلامی نیست

    [پاسخ]

    م.رضوی پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۰۱:۵۲:

    ممنون از بحث هاتون.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۱۶:۴۴:

    سلام
    من ممنونم از سعه صدر آقای صفا :)

    [پاسخ]

  4. عبدالله گفت:

    یا وارث
    من مرجعم قرآن است…
    فوق العاده است…تفکر باید…عمل باید…
    سرور جان نگاه کن چه حرف های خوبی می زنند.به دردت می خوره ها.نگی نگفتن ها.
    سرور جان صاحب خانه همه فن حریف است.
    اگر ناراحتی پستی هم راجع به شما بگذارند…آقا هندونه فروش هم همکاری خودش رو اعلام می کنه…
    یا حق

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۰۱:۰۰:

    سرور عزیز گوشات رو بگیر یه دقه:
    ببین عبدالله عزیز، این چه بخواد چه نخواد دیگه رفتنیه، هزینه‌ی یک‌سال سرور رو به یه شرکت معتبر پرداخت کردم و در اولین فرصت که هاست رو تحویل بدهند کارهای انتقال انجام میشه و خلاص انشالله !

    [پاسخ]

  5. پارسا گفت:

    سلام داداش امیرعلی
    استفاده نمودیم
    من که اظهار نظری نمی کنم
    امیدوارم به برکت این نام گذاری یه کم اطلاعات اقتصادیم بالا بره
    قبل از عید اومده بودیم طرفای شما
    اونم برای اولین بار
    من که دلم جا موند اون جا
    تیکه تیکه شد
    یه تیکه اش موند توی شلمچه
    یه تیکه توی طلاییه (واقعاً عجب حال و هواییه غروبای طلاییه به علاوه ی اون شعری که خادمای اون جا برای بدرقه مون خوندند)
    یه تیکه تو فکه
    ولی هیچ جا نمیشه دوکوهه
    خوش به حال شما که هر لحظه اراده کنید مشرف میشید به بهشت

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۰۱:۲۸:

    علیکم الســـلام دادش خوبم
    قبول باشه انشالله
    به قول یکی از خادم‌الشهدا‌‌ها، اگر برگردی و دلت جا نمونه جای تعجب داره .
    خوش به سعادتت
    بنده هم هر وقت مشرف میشم نائب الزیاره‌ی همه‌ی دوستان هستم من جمله حدود ۴ ساعت قبل

    [پاسخ]

  6. عبدالله گفت:

    یا وارث
    زمان: صبح ۱۳ مهر ۱۳۶۲/ ۲۷ ذى الحجه ۱۴۰۳
    مکان: تهران، حسینیه جماران‏
    موضوع: حاکمیت اسلام در ایران و وظایف روحانیت‏
    مناسبت: در آستانه ماه محرم‏
    بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
    هر چه داریم از خداست‏

    در آستانه ماه بزرگ محرم خوشحالم که مواجه شدم با علماى اعلام و وعاظ عزیز و فضلاى حوزه‏ها. ما در این آستانه ماه محرم مصیبت‏هاى بزرگى دیدیم. دزفول و اندیمشک که همه جوانان ما بودند، برادران ما بودند، خواهران ما بودند، عزیزان ما بودند، اینها به دست عمال امریکا و آنهایى که به اسلام عقیده ندارند و ضد اسلام هستند شهید شدند و دنیا در این باب ساکت است. رسانه‏هاى گروهى دنیا، غایت حرفى که مى‏زنند این است که عراقى‏ها مى‏گویند آنها ما را، ایرانى‏ها ما را بمباران کردند، ایرانى‏ها هم مى‏گویند آنها. با اینکه مى‏آیند مى‏بینند مصیبت‏ها را، لکن این سازمان‏هاى باصطلاح حقوق بشر به جاى اینکه ظالم‏ها را محکوم کنند، مظلوم‏ها را محکوم مى‏کنند. و من امیدوارم که خداى تبارک و تعالى، به این ملت قدرتى بدهد که در مقابل همه رنج‏ها و در مقابل همه مصیبت‏ها ایستادگى کند. و همان طورى که ما در آستانه یک ماهى واقع شدیم که آن ماه به ما تعلیم مى‏دهد که باید همان نحوى که مولاى شما حسین بن على- سلام اللَّه علیه- فداکارى کرد و همه چیز خودش را در راه اسلام فدا کرد، شما هم که شیعیان او هستید، محبان او هستید، باید اقتدا به او کنید و هر چه دارید بدهید. و ما هیچ نداریم، هر چه داریم از خداى تبارک و تعالى است و چیزى نداریم که در راه او بدهیم، آنى که از اوست، در راه او مى‏دهیم. همه از او هستیم، جوانان ما از او هست، اموال ما از اوست، همه چیز ما از اوست، و ما در راه او این چیزها را فدا مى‏کنیم، و از خود اوست که در راه او فدا مى‏شود. مطالب زیاد است که در این محضر باید عرض کنم و من قدرت بیان همه را ندارم. لکن بعض مسائل که به نظر من در این برهه زمان اهمیت شایانى دارد، لازم است که تذکراً عرض کنم.

    ترسیم خطوط مختلف، راه جدید دشمنان‏

    از شیاطین غافل نباشید. این شیاطین به هر چیزى که مى‏توانند متشبث مى‏شوند و به هر راهى مى‏خواهند در دل این ملت رخنه کنند. قضیه حمله نظامى آن قدرها مهم نیست، جوابش را بحمد اللَّه سلحشوران اسلام مى‏دهند و داده‏اند. رسانه‏هاى گروهى هم دیگر حرف‏هایشان تاثیرى ندارد در دنیا، براى اینکه معلوم شده است که اینها چکاره‏اند و مسائل‏شان یک مسائلى است که باور نمى‏کنند، نمى‏توانند بازى بدهند ملت‏هاى ما را. آنچه که امروز آنها دست به آن زده‏اند قضیه ایجاد- به خیال خودشان- تفرقه است، مثلا مى‏گویند راه فلان مقام، خط فلان مقام چى است و خط فلان مقام هم مقابل اوست. دو مقامى که هر دو و سایر مقامات همه با هم هستند و در همه چیزها با هم دوست و برادر هستند، و آنها خودشان مى‏دانند که راهى جز همان راهى که همه دارند ندارند، لکن ساده دل‏ها ممکن است که گاهى باور کنند. راه فلان حوزه چى هست، راه فلان حوزه چى هست، راه فلان آقا چى هست، راه فلان آقا چى هست، راه روحانیون فلان قسم‏شان چى است، راه فلان قسم‏شان چى است. خطوط مختلفى آنها عرضه مى‏کنند و به مردم مى‏خواهند بباورانند که یک همچو مسائلى هست در ایران و اینها هر کدام یک خط خاصى دارند، در صورتى که مسأله این طور نیست، هیچ خطى جز خط اسلام در ایران نیست و همه با هم در یک خط هستند. آقایانى که در ماه محرم و صفر منبر مى‏روند وظایف زیادى در این ابوابى که ما الآن در آن هستیم دارند. یکى همین محکوم کردن‏ این کسانى که یک همچو حرف‏هایى را مى‏زنند، که کى خط چه دارد و کى خط چى. باید به مردم گفت که اینها دشمنان شمایند که مى‏خواهند به شما مطالبى عرضه کنند که شما را از بعضى مقامات یا از همه دلسرد کنند.

    امروز همه مقامات با هم هستند، همه رؤسایى که در کار هستند، همه اینها با هم هستند و همه براى اسلام دلسوزى مى‏کنند و براى اسلام حرکت مى‏کنند، خطوط مختلفى ما نداریم در ایران. اینها افترایى است که دشمن‏هاى ما و ایادى آنها درست مى‏کنند. بعد از اینکه مأیوس شدند از قیام مسلحانه، و مأیوس شدند از حمله و از راه‏هاى مختلفى که تا کنون اعمال کردند، حالا این هم یک راهى است که پیش گرفته‏اند، که «حوزه علمیه قم» چه مى‏گوید و حوزه «روحانیت مبارز تهران» چى مى‏گوید، و رؤسا، فلان رئیس با چند نفر یک راهى دارند، فلان رئیس با چند نفر راه دیگرى دارند، روحانیین هر جا یک مطلبى دارند، در صورتى که مسائل این نیست. من مى‏دانم که شما خودتان هم مى‏دانید این را، لکن ساده دل‏ها ممکن است که باور کنند

    [پاسخ]

  7. مهاجر گفت:

    سلام علیکم. وقت بخیر
    بسیار لذت بردم ازا ین متن به غایت متقن و همچنین بحثهای تکمیلی در کامنتها.
    اتفاقا دیروز داشتم به ارتباط نامگذاری سالها باهم فکر میکردم که آمدم ینجا و متن را خواندم . خدا قوت

    خصوصی:
    ……………..

    [پاسخ]

  8. قندهاري گفت:

    از اینکه از منبع قرآنی استفاده کردید خیلی خوشم آمد …

    دقیق و بنیادگرانه بود.

    الحمدالله

    [پاسخ]

  9. غریب:313 گفت:

    سلام علیکم
    کاش ………………….

    کربلا همین امسال
    در همین ماه
    از همین ماه…
    مکرر نصیبتان

    التماس دعا

    [پاسخ]

    غریب:313 پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۱۳:۴۳:

    کربلای با معرفت نصیبتون
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم
    اللهم صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجَهُم

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۱۶:۵۳:

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    [پاسخ]

  10. سلام. بله خیلی ها اصرار دارند بگند چون در حال حاضر هیچ کدوم از کشورهای اسلامی از لحاظ اقتصادی سر نیستند پس کلا اسلام مشکل داره! این نامگذاری ها به وسیله ی آقا بسیار وجد آور است مخصوصا امسال.

    [پاسخ]

  11. راستی این پیام های انگلیسی آذرخش خیلی جالبه. همون آذرخش خودمونه؟ آیا؟!

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۱۶:۵۰:

    سلام و عید مبارک
    بله با کمال افتخار همین آذرخش همیشه قهرمان خودمونه
    دمش گرم
    و از شما هم ممنونم بابت پیگیر بودن
    دم شما هم گرم به ذکر خدا انشالله

    [پاسخ]

    روان نویس پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۱۸:۱۲:

    جمله ی آخرتون خیلی جالب بود. ان شاالله که این طور بشود. عید شما هم مبارک.

    [پاسخ]

  12. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام علیکم.
    دوباره خواندم و واژه به واژه…
    هر کس هر وظیفه‌ای دارد، باید به صورت مجاهدانه، اقتصادی انجام دهد آن کار را!
    چه عالی است که در کنار نظریه ها راهکارهای عملی نابی هم مشاهده می شود.
    اجرتان با حضرت مادر(س)
    یا حق

    [پاسخ]

  13. عبدالله گفت:

    یا وارث
    از مخالفین بود به شدت.مثلا استاد و جای شما خالی باسواد اقتصادی.
    جمع معترضین جمع بود که ناگهان شروع کرد به دفاعی حسابی از طرح هدفمندی یارانه ها و کارهای دولت.
    حالا هر چی هم می گفتند عالی جواب می داد.دهان همه کلا بسته شده بود.معترضین انگار قانع شده باشند.
    استدلال می آورد و من نیز مانده بودم.حرف هایش جملات رهبری بود بی آن که خودش بداند.البته نقدی هم داشت ولی دهان معترضین هنوز هم بسته بود.
    خیلی خوش گذشت.در دلم مدح آقامون بود و چشمانم هنوز بهت زده!!!
    یا حق

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۲۰:۲۰:

    و اینجاست که چی؟
    ماشالله حزب الله ایول الله

    [پاسخ]

  14. افق گفت:

    سلام علیکم
    خدا قوت
    ببخشید که الان خدمت رسیدم، به روی سرور نمیارم که تقصیر اون بود..
    در هر صورت، سال بسیار پربرکت و موفقی رو برای تک تک بزرگواران به خصوص صاحبخونه محترم آرزو میکنم.
    از متن هم نمیگم لذت بردم، کمه ، بسیار بسیار استفاده کردم.. ممنون..
    خیلی التماس دعا

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۲۰:۲۱:

    علیکم الســـلام بزرگوار
    بر شما هم مبارک انشالله

    [پاسخ]

  15. افق گفت:

    آهان..
    یه مطلبی..
    دوستان هرکس وقتش اجازه میده، حتما یه سری به اخراجیهای ۳ بزنه.. برای اولین بار در طول عمرم، در سالن سینما، من ذوق میکردم، بقیه حرص میخوردن… برای اولین بار.. آی حرص خوردن این سبزکا رو دیدن کیف داره، آی کیف داره.. به به .. درسته فیلم خیلی فیلم عمیقی نیست، اما دل من یکی که خیلی خنک شد.. اگر می شد چند جا از ذوق فریاد میزدم..

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ فروردین ۷ام, ۱۳۹۰ ۲۲:۱۱:

    سلام افق عزیز. خوبید؟ بسی دلتنگ بودم!
    اتفاقا امروز اخراجی ها رفتم. قشنگ سبزها رو به مسخره گرفته بود، ولی در مقابل به نظرم اصلا تصور جالبی از بسیجی ها نشون نداده بود. نهایت چهره جوون بسیجی خوب! اون پسره سعید بود که با یه حرف دباغ بازی می خورد و چشمش دنبال دختر حاجی بود. نمی دونم چرا تو سینمای ما همه ی چهره ها نشون داده می شن جز انقلابی های واقعی. باز از انقلابی های دوران جنگ و انقلاب شاید یه تصاویری نشون بده ولی نسل جدید انقلابی هیچ سهمی ندارند.

    [پاسخ]

  16. م.رضوی گفت:

    ببخشید یادم رفت اسممو بنویسم :oops:
    و سلام یادم رفت :oops:
    سلام بر اهالی حزب الله علی الخصوص بانی حسینیه

    [پاسخ]

  17. سلام به همه و شب خوش
    کربلا نصیبتون انشالله
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    [پاسخ]

  18. مهاجر گفت:

    سلام بر اهالی خوب حزب الله!
    تا فاطمیه اول حدود ده روز زمان باقیست. با اجازه صاحبخانه قرار بر این شده خطبه فدکیه را به تدریج با هم مورد توجه قرار بدهیم. تا فاطمیه امسال را با عطر کلام بانو دگرگونه تر از قبل بسازیم انشاءالله
    با اجازه جناب آقای صفا قبل از قرار دادن متن خطبه،(جسارتاً) فکر کردم اگر مقدمه ای باشد برای آمادگی ذهن و آشنایی اجمالی با خطبه فدکیه، به خواست خدا دریافت ها از متن خطبه، بهتر خواهد بود.
    بنابر این تا فردا که به خواست خدا بخش اول از خطبه فدکیه را قرار دهیم خواندن این لینک توصیه می شود:
    http://www.tebyan.net/Religion_Thoughts/Articles/TheInfallibles/HazartZahra/2008/5/18/66705.html

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۸ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۲۳:

    سلام و عرض ادب
    ممنونم از شما و فقط چون متن بعدی هم آپ شد لطفا در اون بالا هم قرار بدید که دوستان ببینند .

    [پاسخ]

  19. شیلّر گفت:

    سلام اقای صفا.شبتون بخیر
    با عرض شرمندگی ،قرار بود از ابتدای سال بخش تلاوت قرآن رو داشته باشیم.اما هنوز این بخش فعال نشده.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ فروردین ۸ام, ۱۳۹۰ ۰۰:۲۵:

    سلام و عرض ادب
    درست می‌فرمایید ولی پیگیر هستم . انشالله بتونم حلش کنم یه خورده اساسی هست مشکلش.
    این پیگیر بودن شما حسابی به من روحیه میده

    [پاسخ]

  20. […] کفر است” در همین راستا، راه‌بر حکیم انقلاب بر اساس یک پروسه چندین ساله، امسال را “سال جهاد اقتصادی” نامیدند تا یکی از […]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: