وکیلانه » » “گرانی” یا “گرانفروشی” ؟ مساله این است
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
“گرانی” یا “گرانفروشی” ؟ مساله این است
22nd, آوریل 2012| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[43]

از گعده‌های خانوادگی گرفته تا تخصصی‌ترین نشست‌ها، از روزنامه‌ها و سایت‌ها گرفته تا صحن علنی مجلس، از مترو گرفته تا صف‌نانوایی، شاید هیچ‌جایی نباشد که در خلال صحبت‌ها گریزی به وضع بازار و گرانی‌های موجود در آن زده نشود. نه تنها در ایران بلکه در همه‌جای دنیا "بازار" به معنی عام آن  تقریباً‌ حرف اول را می‌زند و شاید مهم‌ترین دغدغه‌ی روزانه‌ی مردم است. هر نوسانی در آن باعث واکنش‌های بسیار زیادی می‌شود. در کشور ما هم که همیشه "بازار" پای ثابت گفتگوها بوده و این روزها بیشتر از همیشه هم هست.

من اقتصاد نخوانده‌ام اما به نظرم کنترل بازار فقط وابسته به مدیریت اقتصادی نیست و بسیاری عوامل دیگر در آن دخالت دارند. چرا که گاهی افزایش قیمت‌ها ناشی از "گرانی" است و گاهی ناشی از "گرانفروشی". این دو واژه بسیار با هم متفاوت هستند. "گرانی" یعنی کالا ارزش افزوده‌ی بیشتری پیدا می‌کند تا به دست مشتری برسد و محصول یک فرآیندِ قابل تحلیل است اما "گرانفروشی" یک جرم و محصول تصمیم یک لحظه است که هیچ دلیل دیگری بجز "سودجویی" در پشت آن وجود ندارد. "گرانی" یعنی مثلاً افزایش قیمت مواد اولیه‌ی تهیه‌ی یک کالا. مثلاً قیمت جهانی روغن افزایش پیدا می‌کند و طبیعتاً قنادی مجبور است شیرینی‌های گران‌تری دست مشتری بدهد و در این میان شاید خود "قناد" هم ناراضی باشد چرا که با افزایش قیمت فروش کمتری پیدا می‌کند! اما "گرانفروشی" یعنی سودجویی و فرصت طلبی یک عده با رضایت شخصی!

در "گرانی" باید اقتصاد‌دانان وارد کار شده و سازوکارهای لازم را تعبیه کنند اما در "گرانفروشی" باید دستگاه‌های نظارتی و قضایی وارد کار شوند. "گرانی" خطرناک‌تر از "گرانفروشی" است چرا که معلولِ یک علتی است که کنترل آن به ده‌ها و یا شاید صد‌ها موضوع بستگی داشته باشد و باید وضع اقتصاد یک کشور سروسامان پیدا کند تا در آن شاهد "گرانی" نباشیم. اما گرانفروشی بسیار قابل کنترل‌تر و با یک اراده‌ی قوی قابل حل است.

لااقل تا آنجایی که من می‌فهمم در اکثریت کالا‌ها معضل فعلی کشورِ ما در خصوص افزایش قیمت‌ها "گرانفروشی" است نه "گرانی"! حالا باید دید چرا معضل "گرانفروشی" اینقدر سخت‌الحل می‌شود؟ آیا اراده‌ی حل مشکل وجود ندارد؟ آیا سازوکار آن نیست یا قوانین کارآمدی لازم را ندارد؟! آیا فساد باعث می‌شود منفعت ناظران با منفعت متخلفان گره بخورد؟ آیا دانه‌درشت‌ها رها شده و فقط خرده‌ریزه‌ها در دام قانون می‌افتند؟ آیا مردم به حقوق خود آگاهی ندارند و پیگیر نیستند؟ آیا برخورد صورت می‌گیرد اما اطلاع‌رسانی کم است؟

تا همین سه ماه پیش، منِ دانش‌آموخته‌ی حقوق هم هیچ چیزی راجع به "سازمان تعزیرات حکومتی" نمی‌دانستم. نه از کارش خبر داشتم و نه شاید حتی از وجودش! ولی در همین سه ماه کار در این سازمان به وضوح به اهمیت و جایگاه‌ ویژه‌ی چنین سازمانِ البته کوچک و مغفول مانده‌ایی پی بردم. یک دادگاه کوچکِ شسته‌رفته به دور از بسیاری از تشریفات برای نظارت بر یکی از اصلی‌ترین ارکان زندگی یعنی بازار که پرونده‌های تخلفات به آن ارجاع شده و در آنجا برای متخلفان رای قضایی صادر می‌شود.

وزارت دادگستری که وظیفه‌ی تنظیم روابط بین دولت و مجلس را برعهده دارد تنها یک معاونت دارد که آن معاون می‌شود "رئیس سازمان تعزیرات حکومتی". این سازمان به طور عمده به سه بخش تقسیم می‌شود. شعب رسیدگی به بازار و تخلفاتی مثل: "گرانفروشی"، "کم‌فروشی"، "عدم درج قیمت روی اجناس"؛ "احتکار"، "عرضه خارج از شبکه"، فروش اجباری جنس همراه با کالا"، "تقلب"، "عدم ارائه‌ی فاکتور"، "نداشتن دستگاه توزین دیجیتالی" و… در این بخش رسیدگی می‌شود.

شعب رسیدگی به قاچاق کالا و ارز که تخلفاتِ گمرکی، قاچاق ماشین یا موتورسیکلیت‌؛ قاچاق مشروبات الکی، قاچاق‌ کالا، قاچاق سیگار و … در آن رسیدگی می‌شود؛  شعب رسیدگی به تخلفات بهداشتی و پزشکی مثل زیرمیزی گرفتنِ پزشکان‌؛ داروخانه‌ها، یا عدم رعایت بهداشت در هر فروشگاه و مکان خدماتی.

به نظرم اگر توجه کافی به این سازمانِ مهم بشود می‌توان امیدوار بود بخشی از معضلات افزایش قیمت حل شود. توجه هم از جانب مردم برای مراجعه و پیگیری حقوقشان از سوی این سازمان و بخصوص توجه از جانب سیاست‌گذاران کلان چرا که این سازمان به وضوح با مشکلات مالی، و ضعف در قانون‌گذاری مواجه است. و همین مشکلات مالی، چه در پرداخت حقوق کارمندان چه در تهیه‌ی بودجه‌ی سازمان باعث یکسری مفاسد می‌شود :). و همین مشکلاتِ بخصوص مالی که فسادساز هست باعث می‌شود اراده‌ یا بهتر بگویم انگیزه‌ی کافی برای برخورد با گرانفروشی وجود نداشته باشد. البته این به معنی نفی زحمات و تلاش‌ها نیست بلکه به معنی توجه برای رفع مشکلات و توان‌مند سازی این بازوی مهم برای نظارات بر بازار است.

مطالب مرتبط :
دو علتِ اصلی از علل زمینه‌سازِِ گرانفروشی
دو پرده از یک روزِ کاری
خانه‌ی مردم؛ از دغدغه‌ی بزرگِ آقا روح الله تا اقدام دکتر احمدی‌نژاد



43 دیدگاه برای ““گرانی” یا “گرانفروشی” ؟ مساله این است”

  1. رضا گفت:

    به نظر من مهم نیست گرانی هست یا گرانفروشی. مهم اینه که هر چی هست باید حل بشه.

    [پاسخ]

  2. ول کن ببینم چی میگه؟ گفت:

    من با چند تا مثال شروع میکنم.
    1- یکی از بدترین تورم ها در اروپا متعلق به آلمان در حوالی جنگ جهانی دوم بود که برای کنترل گرانفروشی بازاریها رو به بدترین شکل مجازات میکردن ولی مسئله حل نمیشد.
    2- ترکیه یکی از بدترین تورم ها رو در بیست سال قبل داشت ولی با تنبیه بازاری ها مشکل حل نمیشد
    3- زیمبابوه تا قبل از رابرت موگابه یکی از پایدارترین اقتصادهای آفریقا رو داشت ولی الان به عنوان مثال برای تورم در دانشگاه ها تدریس میشه.
    4- ایران در دوران نخست وزیر هویدا تورمی زیر ده درصد داشت ولی امروز طبق آمار رسمی (که اصلا با عقل جور درنمیاد) حدود بیست درصد هست.

    اگر حرف شما درست باشه نتیجه می گیریم
    1- آلمانیها در جنگ جهانی دوم گرانفروش بودن ولی بعدن به راه راست هدایت شدن و با انصاف شدن
    2- ترک ها هم همین طور
    3- مردم زیمبابوه هم در زمان موگابه یکباره بی انصاف شدن
    4- مردم ایران هم بعد از انقلاب یکباره بی انصاف شدن

    آقای صفا چرا یک این قدر روی این ایده ی بی پایه و اساس خودت تاکید میکنی. مکانیسم بازار یک مکانیسمی هست مثل ماشین. چیز عجیب غریبی نیست و گرانی کاملا قابل کنترل هست. علم اقتصاد یک علم واقعی هست. البته در جمهوری اسلامی در ابتدا اعلام شد که اقتصاد مال خر هست ولی امروز دیگه باید فهمیده باشید که کسی که این حرف رو زده خودش از هر خری خرتر بوده.
    دهها مثال در جنوب شرق آسیا هست که از اقتصاد درب و داغون و متورم با کمک علم اقتصاد به شکوفایی و ثبات رسیده. چرا همش میخوایید بگید که مردم بی انصاف هستن. ریدید به ممکلت به جای که دست به دامن کارشناس بشید میخواید به بطری نوشابه و باتوم درستش کنید. نمیشه عزیزم نمیشه.

    [پاسخ]

    عابر پاسخ در تاريخ آوریل 22nd, 2012 12:04:

    خوشم میاد توی همه کامنتهات میشه چند تا خر و الاغ رو در حال جفتک اندازی دید. بدبختی اینه که این خر و الاغ ها روی کامنتت گلاب به روت…. و اینه که دیگه نمیشه خوندش!

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ آوریل 23rd, 2012 07:44:

    حالا شما چرا به جای پاسخ به متن اصلی ارسالی ایشان به جفتکهای الاغ توجه کردید؟این نوع بر خوردها دیگر قدیمی شده !به عبارتی وقتی یک نفر اینجا می اید برایش یک پرونده درست می کنید و سپس دایما به جای اینکه پاسخ به محتوای انچه که نوشته بدهید به جاده خاکی می زنید و یک سری جمله تکرای به نام کاربری ان فرد اتصال می دهید.ایا شما و دوستان گرام تمایل دارید هرکسی که امد اینجا درست کپی خودتان باشد؟

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ آوریل 22nd, 2012 12:24:

    شما اگر به علم و دانش پایبند بودید، می فهمیدید “امروز طبق آمار رسمی (که اصلا با عقل جور درنمیاد) حدود بیست درصد هست. ” هیچ ارزشی ندارند و شما برای هر عدد و ادعایی باید منبع مستند داشته باشی و با توجه به گستره کالاهایی که باید مورد بررسی قرار بگیرند، این دانش را فقط دولت دارد و هر آماری غیر از آمار دولت، غیرعلمی و فریفتن مردم است.

    با نظر نویسنده وبلاگ کاملا موافقم و جالب است که غیر از دولت، کسی اشاره ای به گرانفروشی ها نمی کند و مجلس و اصولگرایان و … با سیاسی بازی، این عامل مهم را حذف کرده اند.
    می دانید که برخورد با گرانفروشان، احتیاج به پشتوانه دارد و مجلس با خالی کردن پشت دولت در ماجرای اخذ مالیات از طلافروشان و … نشان داد که وابستگی اش به کانون “قدرت و ثروت” بازار را به منافع ملی ارجحیت می دهد.
    تاسف آور است که در این وضعیت، صدا و سیما هم به کمک گرانفروشی آمده است و مثلا برنامه صرفا جهت اطلاع که جهت گیری ها و حب و بغض شدید سیاسی آن مشخص است، تاکید می کند که باید کرایه تاکسی ها زیاد شود تا آنها پول بدست بیاورند، اما نمی گوید که مردم پول از کجا بیاورند تا این افزایش قیمت های دلخواه برنامه صرفا جهت اطلاع را بپردازند؟!!
    مبارزه با گرانفروشی عزم ملی می خواهد که متاسفانه وابستگان بازار که حتی احزاب رسمی نظیر موتلفه دارند و یا با بسیاری از احزاب راست و چپ پیوند قدیمی دارند، اجازه آن را نمی دهند.
    در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد حدود 22 درصد افزایش پیدا کرده است،* افزایش بیش از دو برابر قیمت ها به بهانه دلار (تازه با فرض عدم دسترسی فروشندگانش به دلار دولتی) چه معنایی جز گرانفروشی دارد؟!
    چرا غیر از دولت، هیچ کس اشاره ای به این مسائل نمی کند و مخالفین، با نادیده گرفتن این عامل روشن، به دولت و مردم فشار وارد می کنند؟!
    آیا مخالفین، می خواهند که اثرات تحریم دشمنان را به رخ ملت بکشند؟!

    * متاسفانه بعضی ها با دادن آمار دروغ و مقایسه بین قیمت دلار دولتی سابق و دلار آزاد فعلی و اغراق در آن، خبر از افزایش دو برابر قیمت دلار می دهند که اولا یک مقایسه کاملا فریبکارانه است، زیرا باید دلار آزاد را با دلار آزاد و دلار دولتی را با دلار دولتی، مقایسه کرد و نه بر عکس. و دوما حتی در همین اعدادشان هم دروغ می گویند و مثال می گویند دلار از هزار تومان به دو هزار تومان رسید، این در حالی است که سال ها است دلار هزارتومانی (حتی به نرخ دولتی) نداریم و دلار دو هزار تومانی نیز را بیشتر باید در سایت های فارس و تابناک و … پیدا کرد. یعنی هر دو طرف معادله را دروغ بیان می کنند.
    دلار آزاد از حدود 1400 به 1800 رسیده است که افزایش حدودا 22 درصدی را نشان می دهد و بنابراین در همه محاسبات، باید این اعداد را در نظر گرفت.
    تازه اگر خاطرتان باشد، چند روز پیش دلار به 1650 رسید که با دستور اتحادیه، به 1800 برگشت که نشان از “کنترل دستوری” و “گرانفروشی” مخالفان دولت دارد، اما این حقایق روشن از سوی مدعیان نادیده گرفته می شود تا فشار به کشور افزایش پیدا کند.

    [پاسخ]

    رضا پاسخ در تاريخ آوریل 22nd, 2012 13:42:

    عدد 29 درصد صحیح بود که به اشتباه 22 درصد ذکر کردم

    [پاسخ]

    منتظر پاسخ در تاريخ آوریل 22nd, 2012 15:01:

    آنچه که آقا امیر علی گفتند بیشتر یه بحث اقتصادی – اجتماعی بود ولی شما بیشتر شبیه یه بحث سیاسی-اقتصادی فرمودید.
    نکته ای که در مورد مقایسه آزاد با آزاد و دولتی با دولتی بود صحیحه و استفاده بردیم فقط این نکته هست که آزاد با دولتی آن وقت ها تفاوت آن چنان قابل اشاره ای نداشت.
    شما فقط 6 ماه یا یک سال اخیر را نبینید.این قصه سر دراز دارد.
    بنده فقط نظر اقتصادی هم که چه عرض کنم تجربه ای شخصی رو در میان میذارم.
    در برج 12 سال 89 دلار 1100 آزاد خریداری شده و در برج 12 سال 90 در خوشبینانه ترین حالت دلار آزاد 1800 بوده.که نشان دهنده رشد 61 درصدی هست.

    [پاسخ]

    ول کن ببینم چی میگه؟ پاسخ در تاريخ آوریل 23rd, 2012 06:14:

    آقای صفا و تمام کسانی که در حال تلقین گرانفروشی هستید، شما در حال خیانت به مردم هستید. خیانت کردن شاخ و دم نداره دوست عزیز، در حالی که همه ما بی لیاقتی و ناتوانی نظام رو در اداره ی مملکت می بینیم شما توپ رو تو زمین مردم میندازید و حرف از گرانفروشی می زنید که این در بهترین حالت دروغ و در واقع خیانت به مردم هست.
    اگر از ولایت ضاله ی فقیه بگذریم از خریت و بی کفایتی احمدی نژاد و حامیانش نمیشه گذشت. ضربه ای که شما به ایران زدید از هشت سال جنگ ایران و عراق به مراتب بیشتر بوده.
    از خدا خواری روز افزون و اضمحلال شما رو خواستارم

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آوریل 23rd, 2012 08:08:

    اولاً که آرزو می کنم همیشه خوشبخت، سرافراز و روز به روز باعزت تر باشی رفیق.
    در ثانی خیلی خیلی بدیهی هست که من مشاهدات خودم رو تو وبلاگم می گم و هزار و یکبارم گفتم هیچ اصراری ندارم دیگران اون رو بپذیرن چه بسا خیلی وقت ها یه چیزی می نویسم که بازخورد و نظرات دیگران نظرم رو تعدیل یا حتی تغییر میده؛ ولی مطمئن باش این ادبیات زشت شما و اینجور از ته دل آرزوی زشت برای کسی که در اقل موضوع هموطنت هست نه نظرم رو تغییر میده نه تعدیل میکنه :)
    از من به تو توصیه که حرفهای گاهاً درستی داری؛ دغدغه هم ظاهراً داری پس توهین رو از ذهنت حذف کن اگر واقعاً به فکر مردمی و دلت برای آبادانی ایران می سوزه.

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ آوریل 25th, 2012 09:21:

    من موافقم این فرد رفته جایی و داره گران فروشها را ادب می کنه و لی نمی دونه که اگر یکیشان به او ثابت کنه که باعث این گرانی ها وجود خود این رانت خوران است چه جوابی داره بده ؟وقتی مفت خور زیاد داریم کی تولید کنه ؟ کی کار کنه ؟

    [پاسخ]

    منتظر پاسخ در تاريخ آوریل 23rd, 2012 13:14:

    راست میگن بابا چه برخوردیه شما داری؟
    عزیز دل اعصاب نداری برای چی اومدی نظر میدی؟
    شما اونوقت سنگ کسی رو به سینه می زنید که اینقدر ادب داشت که برای مخاطب قرار دادن حریفش ضمیر اول شخص استفاده می کرد؟
    تا وقتی رفقایی مثل شما داره احتیاج به دشمن نداره.
    رفتار شما باید نشون دهنده اعتقادت باشه.
    حالا یا اشکال تو اعتقاده یا توی رفتار

    [پاسخ]

  3. سلام
    حرف شما رو می پذیرم که مشکل اساسی گرانفروشی است
    اما برای گرانفروشی هم خطرناک است حتی شاید خطرناکتر از گرانی
    چون گرانی رو فرآیند بازار به وجود میاره و به قدرت خرید مردم ربط داره/ هر چه قدرت خرید مردم کمتر باشه بیشتر احساس گرانی می کنیم. بر این اساس حتی ممکنه در شرایط تورم صفر هم گرانی بیداد بکنه. یعنی درآمد مردم انقدر کم باشه که نتونن خرید کنن
    اما گرانفروشی نشانه مزمن شدن بیماری است. گرانفروشی یعنی شفافیشت نداریم و مردم حاضرند به هر قیمتی خرید کنند. گرانفروشی یعنی عدم اعتماد به مدیریت بازار و….
    و البته قطعا و یقینا اینکه وقتی کالا رو گران می بینیم، گران هم میخریم یعنی قبلا یک دوره گرانی رو تجربه کردیم

    و بگذریم که بخشی از این گرانی نتیجه معمول اجرای طرحی مثل هدفمندی است که با یم دوره تاخیر دارد خودش را نشان می دهد و بخشی هم ناشی از سوء مدیریت نوسانات ارز و طلاست…و بخشی هم خودسرانه است.مثل گرانی چنباره لبنیات که مجوزی ندارد و….
    سوداگری و دلالی که وارد بازار شد، دیگر هیچ حنایی رنگی نخواهدا داشت
    و جدا با آقا رضا موافقم که گفتن هر چه هست باید حل بشود….یا لااقل توضیحی داده شود یا مثلا عذرخواهی..

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آوریل 22nd, 2012 10:36:

    و البته این رو هم اضافه کنم که در مطالب قبلی که نوشتید مفصل درباره اثرات عدم مدیریت نقدینگی و اثراتش در بازار ارز و طلا صحبت شد
    و حالا یک نگرانی جدی دیگه رو میگم و اون عدم پرداخت یارانه تولید است. کاری ندارم به این بحث سیاست زده ای که هیچ نتیجه مثبتی برای اجرای طرح قائل نیستن و با ناامیدی از اجرای هدفمندی حرف می زنن. اما این رو باید گفت که با این کارخانه هایی که ما داریم و تجیهزات فرسوده شون و فرآِند غلط تولید که صرفا به دنبال افزایش سودند و گران شدن حاملهای انرژی و پرمصرف بودن کارخانجات و بالا رفتن هزینه تمام شده و عدم پردخت یارانه برای جبران بخشی از این افزایش….تعجبی نیست که همه چی یهو گران میشه..کاری به سایر جنبه هایی که به یارانه تولید مزتبطند ندارم
    آهااااای آقایون و خانومای مسئول
    اگه صدامو میشنوین لطفا بع تولید کمک کنین:(

    [پاسخ]

  4. مشکل اصلی ما در نبود ساختاری متناسب اقتصادی است. از یک طرف ادعا داریم که علم اقتصاد غرب با شرایط جامعه ما سازگاری ندارد از طرف دیگر چیزی که بتوانیم جایگزین آن کنیم نداریم.
    نتیجه این می شود که اقتصادی تلفیقی و ناهمگون از لیبرال سرمایه داری و مارکسیستی را با گونه ای ناقص در این کشور اجرا می کنیم و انتظار داریم که تورم و گرانی و مشکلات اقتصادی نداشته باشیم.
    اولین قدم باید تولید دانش اقتصاد متناسب با جامعه ایرانی و سپس عملیاتی کردن این دانش باشد.
    خب البته نباید آرمانی فکر کرد در شرایط حاضر همان استفاده از پتانسیل سازمان تعزیرات حکومتی هم غنیمت است.

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ آوریل 23rd, 2012 08:18:

    در خبرها ی رسانه ملی گران شدن قیمت سوخت در اروپا دلیل تورم اعلام شد.ایا تمایل دارید به صدا و سیما تذکر دهید که باید در انجا هم سازمان تعزیرات ایجاد شود و چند جوان از خانواده هاو گرایش های ارزشی را در انجا به کار مشغول کنند تا بتونند مردم را ادب کنند تا قیمتها کنترل شود؟
    اقای احمدی نژاد با جراحی بزرگ اقتصادی قیمت نان و سوخت و….و …را بالا بردند.در ان موقع ایشان و دوستان گرام با ژست نجات ایران اعلام کردند ما بزودی تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی می شویم.این موارد به یکباره شوک بزرگیایجاد کردبا افزایش 40 تا 100 درصدی در هزینه های زندگی مردم مشخص شد که بیمار اقای احمدی نژاد به جراحی پاسخ نداده است.
    اکنون دوستان ارزشی به جای اعتراف به گرانی به هموطنان کمر خم شده در زیر تورم عجیب غریب یاد اوری می کنند که شما اشتباه می کنید و علت وجود یک اخلاق سود جویی در ایرانیان (البته به استثنای ارزشی ها )است که گران فروش هستن!و گرانی با گران فروشی متفاوت استودر سازمان تعزیرات این ایرانیان را مورد بازجویی قرار داده و در نهایت با یک فقره جریمه خورد و خمیر می کنیم.

    نویسنده این مطلب ایا توجه دارد که دولت نا کار امد باعث شد که دلار به قیمت 1800 برسد؟و اکنون موز به قیمت کیلویی 3000 تومان است.
    برنج 5 هزار تومان است!!یک مرغ قیمتش به قیمت 14 هزار تومان رسیده ؟و البته نویسنده محترم این مطلب خود با نداشتن مشکلات انچنان مالی متوجه این نیست که دولت ارزشی چیزی به جز نابودی اقتصاد برای مردم ما نداشته است.در کشوری که مدیران با انداختن چفیه به دور گردن سعی می کنند به مفاهیم عالی برسند هرگز هیچ موردی اصلا نمی شود .

    در نهایت بنده عوامل زیر را برای بالا رفتن دایم قیمتها در کشور ی مانند ایران کافی می دانم:
    -نبود مدیرت تخصصی و استفاده از مدیرانی که به جای مهارت فقط تعهد به یک جناح سیاسی دارند .
    -وجود فساد که باعث شده به جای توجه به منافع کل جامعه افراد به منافع شخصی خود توجه کنند که اختلاس ها و رانت خوری گسترده دیده می شود.و در این جهتبه جای استخدام افراد لایق بکارگیری فامیل و اشنایان از یک طبقه خاص فکری دیده می شود.
    -تلاش برای قطع رابطه با دیگر کشورها که به عنوان ارزش مطرح می شود!!!
    -تعطیلی واد های تولید ی.
    -درب های بسته اقتصادی که موجب رانت خوری برخی از بنگاههای دولتی مانند ایرن خودرو می شود.
    -به رسمیت نشناختن علم اقتصاد و توجه به مواردی که علمی نیست مانند اصلاح اخلاقی فروشنده گان و بازرگانانو صاحبان کارخانه ها به جای برنامه ریزی اصولی.

    [پاسخ]

  5. منتظر گفت:

    با وجود احترام به نظر شما ولی من مشکل رو به قول شما “گرانی” و نه ” گران فروشی” می بینم.
    بنزین از 100 شده 700 حدود 700% افزایش داشته،طبیعتا روی همه چیز تاثیر میذاره و اون همه چیز هم روی همه چیز دیگه.مثل یه دومینو هست.
    دلار تاچندی پیش 900 بوده الآن کسی بهت 1800 نمیده معلومه که تاثیر داره روی جنس ها.
    بذار مثالی دیگه بزنم.دوستی دارم تو کار دان مرغه.حالا بگم کجا شاید هم بشناسی.میگه قبلا ما بهترین دان مرغمون رو میدادیم 400 الآن میدیم 1200.نمی تونیم هم هیچ جور کم تر بدیم.خب مسلما روی قیمت مرغ تاثیر داره.
    به شخصه میشناسم آدم های خداترسی به مراتب از من وشما بهتر مغازه داره.جنسی رو 4200 خریده الآن داره میخره 8000 تومن خب مجبوره بیشتر بفروشه.
    اگه منظوره شما بوجود اومدن جو روانی واسه مردم که همش انتظار گرون شدن رو دارن باشه که درست می فرمایید و دستتون درد نکنه اگه کسی خلافی کرد بکنید برخورده رو ولی الحق و انصاف مردم خوبی داریم و گران فروشی به اون معنا وجود نداره و گرانی هست که مردم توش ضربه خورنده هستند نه ضربه زننده.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آوریل 22nd, 2012 16:33:

    این که شما میگید همون گرانی معقول بعد از اجرای طرح هست
    به عنوان مثال دان مرغ تا جایی که من میدونم با مجوز و طبق برنامه گران شده
    اما الان دست رو هر چیزی بذاری گران شده، حتی کالاهایی که اساسا ربطی به اجرای هدفمندی و یا گرانی دلار ندارن
    بنده خدایی برای درمان نزدیکانش گنجشک می خرید..رفته بود بعد زا عید بخره شده بود دو برابر…می گفت پرسیدم چه خبره؟ گفتن دلار گرون شده و…./پرسیده بود آخه گنجشک چه ربطی داره به دلار؟؟؟!! گفته بودن همینی که هست…من به شوخی می گفتم لابد گنجشکش از آب گذشته بوده :mrgreen:
    این قطعا گرانفروشیه نه گرانی

    [پاسخ]

    منتظر پاسخ در تاريخ آوریل 23rd, 2012 13:15:

    حالا واسه چی گنجشک!!!!!!
    این همه مثال.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آوریل 24th, 2012 11:45:

    هاااان؟
    صرفا برای اینکه به نظر خودم خئلی عجیب بود
    واقعا آخه اتفاق افتاده
    از خودم که نگفتم:)

    [پاسخ]

    منتظر پاسخ در تاريخ آوریل 24th, 2012 13:34:

    این گنجشکه یه نکته ای داره که شما نمی دونی
    حالا آقا امیر علی میدونه.
    بهر صورت لبخندی بر لبمان آوردید.
    بهتون هم نمیگم.
    این به جریان اون شعره امام رضا که نگفتید در :D .

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آوریل 24th, 2012 16:40:

    :)
    عجب
    واقعا؟به هر حال خوشحالم که باعث انبساط خاطر شد
    شعر مال کس دیگری بود نه من:)

    [پاسخ]

  6. رفتم بامیه بخرم.بامیه ای که دیروز500 تومن بود رو 700 میفروخت .گفتم چرا گرون کردی؟
    گفت دلار گرون شده!
    گفتم این چه ربطی به تو داره گفت؟
    شکر گرون شده. گفتم مگه چقدر گرون شده که تو 40 ذدرصد رو این جنس کشیدی.
    جدای از این تو که گلگی میکنی که چرا بهت گرون فروختند چرا خودتم گرون میفروشی.مگه خدا و پیغمبر نمیشناسی؟و…

    راستی این مطلبتون تو سایت حرف تو منتشر شدharfeto.ir

    [پاسخ]

  7. افق گفت:

    سلام
    خداقوت
    من خیلی دلم می خواد راجع به این پست چیزی بنویسم ولی خب سوادم واقعا کمه در این زمینه. من هم گرانی می بینم هم گرانفروشی ولی خب نمی دونم کدوم مهمتره. فقط می دونم گرانفروشی ناشی از بی انصافی یه آدمه! شاید هم من اشتباه می کنم.
    لذا فقط از این پست تشکر می کنم و به کامنت دوستان و نظراتشون توجه می کنم.

    [پاسخ]

  8. فدائي رهبر گفت:

    بسم الله
    خدايا مجلس هشتم را سريعتر از ما بگير!

    http://shahidekhoy.blogfa.com/post/50

    [پاسخ]

  9. بیچک گفت:

    به قول سارا
    سلام قولا من رب رحیم…

    متاسفانه اون چیزی که من و امثال من توی جامعه میبینیم بیشتر گرانی هست تا گرانفروشی
    خب البته طبیعی هم هست
    چون حتی اگه اینجور نباشه و مطالق حرف شما گرانفروشی عامل اصلی باشه بازم گرانی بیشتر خودشو نشون میده
    اما
    در رابطه با راهکار
    راستش سواتمون اونقدری نمیکشه که راهکار بدیم ولی به نظرم اگه بیشتر با مردم صحبت بشه
    بیشتر براشون گفته بشه که مشکل کجاست و گرانی/گرانفروشی هست یا نیست و اگه هست ناشی از چیه بهتره

    [پاسخ]

  10. ماست بند گفت:

    سلام
    تا حدی حرفتون درسته. من خودم بازاری ام. هردو جورش هست. اما باید اذعان نمود این زمینه گرانی هست که بهانه به دست گرانفروشان میده. یعنی گرانی به وجود میاد مثلا 10%. بعد تولید کننده ای سواستفاده میکنه، 20% رو جنس میکشه.10% واقعیه. ام مابقی کاذبه.
    تو همین قضیه لبنیات من خودم از نزدیک حس میکنم لزوم افزایش قیمت شیر را. پارسال این موقع شیر زیاد داشتیم که نمیدونستیم باید چکارش کنیم. امسال دربه در دنبال شیریم برای فروش. چرا چون واقعا گاوها آب رفتن. زیان در این صنعت باعث فرستادن گاوهای شیرده به کشتارگاه شد. با این حال کمتر از 900 برای دامدار ضرره.
    حال در حالی که تنها 100 تومن به قیمت خرید شیر اضافه شده که باید اضافه میشده و گرانی رو در پی داشته. کارخانه ها سواستفاده کردن 200 تومن رو هر کیلو انداختن که این گرانفروشیه. یعنی این گرانی زمینه گرانفروشی رو هم فراهم کرد.

    [پاسخ]

  11. شهاب گفت:

    واژه‌ی سخت الحل آمیزه‌ی نادرستی است. واژگان پارسی با ال عربی ترکیب نمی‌شوند. این نکته را در آیین نگارش دبیرستان آموخته‌ایم.

    [پاسخ]

  12. رضا گفت:

    چرا فکر می کنید فقط گرانی هست و گرانفروشی نیست؟ یعنی واقعاً خودتون در خریدهای روزانه برخورد نکردید به کسانی که الکی الکی چیزها رو گرون میکنن.
    همه میدونیم هیچ کدوم از مواد اولیشون گرون نشده ولی یه پرس برنج رو گرون میکنن. یا مرغ فروشی هایی که فاکتورشون نشون میده هیچ تغییری در قیمت خرید نداشتن ولی الکی گرون میکنن.
    یا اونی که کارت شارژ 2 تومنی رو میده 2 و دویست یا اونی که لباسی رو که خیلی قبلتر خرید کرده حالا الکی بدون دلیل گرون میده یا همینجوری بیا بالا در سایر و درباره شیر و لبنیات.
    کسی نگفته همه گرانفروشی هستن و هیچ گرانی وجود نداره ولی باید قبول کنیم گرانفروشی خیلی زیادتر هست.
    بازم میگم مهم اینه که هرچی هست باید حل بشه و با توجه به ظرفیتهای ایران قابلیت حل شدن هم داره.

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ آوریل 24th, 2012 07:49:

    تلاشی وجود دارد در این ارزشی ها که نمی پذیرند واقعیت را.این افراد قبول ندارند که دولت می تواند با موضع گیری غلط و راهکارهای غلط تر باعث گرانی شود.بنابراین به دنبال کسی می گردند که گوشت 24 هزار تومانی را بدهد 25 هزار تومان.وقتی دولت خدمتگذار!!!نان و بنزین و برق و…و…را گران می کند مابقی هم کالا و خدماتشان را گران می کنند.
    اصولا ارزشی ها استعداد شگرفی در سخت کردن زندگی برای مردم دارند.و از طرفی استعداد بزرگتری در فرافکنی دارند.ایا پاسخی دارند در مقابل فساد موجود در استخدام ها ؟اقای صفا در سازمان تعزیرات چگونه مشغول بکار شدند؟ازمون استخدامی را طی کردند؟یا نفوذ ایدولوژی باعث شده؟اینجاست یکی از بدبختیهای بزرگ ملت ایران.

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ آوریل 24th, 2012 22:29:

    درود بر جناب محسن!
    اولا که اونهایی که مردم ایران رو تحریم کردند استعداد شگرف تری در سخت کردن زندگی مردم دارند. کاش فقط سخت کردن زندگی مردم بود، استعداد عجیبی در کشتن مردم دارند با تحریم. مثلا تحریم هواپیما و قطعاتش! این از این.

    ثانیا من موندم شما چطور اینهمه تهمت می زنید؟! از کجا می دونید آقای صفا آزمون ندادند؟ از کجا می دونید چطور رفتن سر کار؟ چرا توقع دارید با اینهمه روی هوا حرف زدن باز هم کسی به حرف شما گوش بده؟ ها؟!

    ثالثا ملت ایران بدبخت نیستند.

    رابعا شما اصلا از هدفمندی یارانه ها چیزی می دونید؟ در جریانش هستید؟ آیا؟

    [پاسخ]

  13. افق گفت:

    سلام
    ببخشید ضمن اعلام مجدد بی سوادی علمی در این زمینه، بعنوان یک نفر که داره توی این کشور زندگی می کنه، موافقم با بزرگواری که فرمودند گرانی زمینه گرانفروشی رو فراهم میکنه. خیلی هم موافقم.
    اما در مواردی واقعا آدم با مسائلی برخورد میکنه نمی دونه چی بگه. مثلا من یک دارو می گرفتم بسته ای 6 هزار تومن. که توی هر بسته 3 برگ قرص بود. این بار رفتم بگیرم، می بینم برچسب قیمت روی دارو همون 6 هزار تومن هست ولی با دست روی اون نوشته هر 10 عدد یعنی هر یک برگ. یعنی با اینکه این دارو خرید گذشته این داروخانه بوده، قیمت دارو رو سه برابر کرده. یعنی به جای بسته ای 6 هزار تومن داره میده بسته ای 18 هزار تومن. خب این گرانفروشیه دیگه. نیست؟

    [پاسخ]

  14. عشقستان اسماعیل گفت:

    سلام
    پیرو این جمله …….صب یادتونه ………..
    اگه به تخصص ما نیاز دارید با شما ارزان حساب میکنیم
    ضمنا این کامنت کاملا کاملا به پست مربوطه ها .. گفته باشم

    [پاسخ]

  15. راحیل گفت:

    اقامه عزا برای حضرت زهرا سلام الله علیها به صورت دسته جات عزاداری در روز شهادت…
    این ایام بر شما تسلیت باد و التماس دعا…یادتون نره…راحیل

    [پاسخ]

  16. ﯾﮏ ﺳﺮﯼ ﮔﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ ﯾﺎﺭﺍﻧﻪ ﻫﺎ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﮔﺮﺍﻧﻔﺮﻭﺷﯽ ﻣﻌﻀﻞ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ. ﻣﻦ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﯼ ﮐﻮﭼﯿﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ ﻗﯿﻤﺖ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺩﯾﺠﯿﺘﺎﻝ. ﻭ ﺣﺘﯽ ﻧﻮﺳﺎﻥ ﻗﯿﻤﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺑﺎ ﻧﻮﺳﺎﻥ ﻗﯿﻤﺖ ﺩﻻﺭ. ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﺩﻻﺭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ ﺍﻭﻣﺪﻩ ﭼﺮﺍ ﺍﺭﺯﻭﻥ ﺗﺮ ﻧﮑﺮﺩﻧﺪ؟ ﭼﻪ ﻃﻮﺭ ﻭﻗﺖ ﮔﺮﻭﻥ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﯽ ﺷﻪ ﺧﻮﺏ ﻣﯽ ﺩﻭﻧﻨﺪ ﮐﯽ ﭼﯽ ﺩﺍﺭﻩ ﻣﯽ ﺭﻩ ﺑﺎﻻ ﺍﻭﻧﺎ ﻫﻢ ﻗﯿﻤﺖ ﺭﻭ ﺑﮑﺸﻨﺪ ﺭﻭ.

    [پاسخ]

  17. م.طاهري گفت:

    سلام و عرض تسليت

    من هم نه كارشناس هستم و نه اقتصاددان، ولي به نظرم واقعاً مي شه فرق گراني و گران فروشي را تشخيص داد.
    خيلي متن خوبي بود.

    [پاسخ]

    محسن پاسخ در تاريخ آوریل 25th, 2012 09:17:

    تا مادامیکه شما هزینه زندگی را بهتان می دهند دلیلی ندارد بگویید گرانی در اثر بی لیاقتی به وجود امده .
    ولی در مورد کشورهای غربی مرتب این مورد را اظهار می دارید که گرانی سوخت باعث تورم شده و شروع به پایکوبی می کنید.اینها را مردم می بینند و متوجه می شوند با کی طرفند!

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آوریل 25th, 2012 10:07:

    @م.طاهری
    میگم اونجایی که بهتون هزینه زندگی میدن کجاست؟
    بگو ما هم بریم:)

    میدونید یاد چی افتادم؟
    یه جغلی داریم…میخواست یه چیزی براش بخرن…باباجان گفته بود حقوق بگیرم بعد…گفته بود حقوق میخوای واسه چی؟ با کارت بخر دیگه…بچه م فک کرده بود کارتها خود به خود پول دارن :mrgreen:
    ایشونم همینه فکرشون
    والا

    [پاسخ]

    م.طاهري پاسخ در تاريخ آوریل 28th, 2012 11:22:

    آدرس رسيد به دستت رهرو جان؟
    بيا اينجا ببين چه خبره! به ما هزينه هاي زندگيمان را مي دهند!

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آوریل 28th, 2012 17:00:

    نرسید که
    :دی

    هییییییئ روزگار
    اشکالی نداره…ماهم خدایی داریم!!
    والا

    اگه شما سفارشمون رو بکنی که دیگه نورعلی نوره
    این یکی کاملا جدیه البته:)

    [پاسخ]

  18. زنی شهید می‌شود

    زنی به نام فاطمه

    مدینه زهر می‌شود

    برای کام فاطمه

    دری شکسته می‌شود

    دو دست بسته می‌شود

    یلی سکوت می‌کند

    به احترام فاطمه

    اللهم صل علي فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها و سر المستودع فيها بعدد ما احاط به علمك

    [پاسخ]

  19. شده ام اسیر گرانی گفت:

    دوست عزیز این همه از گران فروشان حکومتی طرفداری نکن

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آوریل 26th, 2012 12:45:

    الان کجا من دفاع کردم؟

    [پاسخ]

  20. […] : • گفتگوی کوتاه من با دختر نازی به اسم آتنا • “گرانی” یا “گرانفروشی” ؟ مساله این است • دو علتِ اصلی از علل زمینه‌سازِِ گرانفروشی • دو […]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: