وکیلانه » » غواص ها بوی نعنا می دهند ! یا؛ اروند از تحریم ها قدرتمند‌تر بود
من در  RSS من در  Picasa من در  YouTube من در  گوگل پلاس من در  FriendFeed من در  توییتر من در  Facebook
صفحه نخست | آرشيو لينک ها | درباره ی من | عبرات
غواص ها بوی نعنا می دهند ! یا؛ اروند از تحریم ها قدرتمند‌تر بود
۲ام, آذر ۱۳۹۰| نويسنده: امیرعلی صفا
نظرات[۵۴]

 
عرض ارادتی کوچک به بسیجیان، این عاشق‌ترین ایرانی‌ها
 
همه چیز رنگ و بویی از آب داشت: آب اروند، چولان‌های خیس و نیم سوخته‌ی کنار آب و اشک‌هایی که از چشم‌ها روان بود. نادر هم حتی داشت  از مشک عباسش می‌خواند و آب فرات و آن دست بریده.
همین وقت‌ها بود که "مجید پورحسینی" از کنار نخلی سوخته بلند شد، با پارچه سفیدی در دست، آمد پیش تک تک بچه‌ها و پارچه را نشان‌شان داد و کمی حرف زد و کمی کنارشان نشست، تا آمد رسید به من و پارچه را گرفت طرف من و گفت: بفرما، حاجی جان! حالا نوبت شماست.
گفتم: چیه این، مجید؟
گفت: سفره‌ی کرم اباعبدالله. بزن روشن شی! خرجش فقط یک قطره است.

پارچه را گرفتم و گذاشتم روی زانو و دیدیم متنی روی آن نوشته شده و زیرش اسم بچه‌هاست و بالاش نوشته شده شفاعت‌نامه و زیرش: یا فاطمه! اشفع لی فی الجنه.
متن محترمانه ایی بود… و زیرش امضاء و نه امضای عادی، جای انگشت و البته با خون. جای امضاهای خونین جلوی اسم‌های بالایی بود و حالا نوبت من بود و سکوت من داشت مجید را کلافه می‌کرد. سوزن را خیلی وقت پیش گرفته بود جلوی روی صورت من و من متوجه اش نشده بودم، تا وقتی که گفت: دستم افتاد بابا. عروس اگر بود الان بله را گفته بود.
سوزن را گرفتم و زدم به نوک یکی از انگشت‌هام و مهرش کردم کنار اسمم، با ذکری که زیر لب خواندم و اسمی که از بی‌بی بردم.
مجید گفت: مبارک باشد. انشالله که به پای هم پیر بشید.
و رفت سراغ نفر بعدی و با آن و با بعدی و با همه چانه زد و شوخی کرد و خندید و خنداند….

برای دیدن عکس واقعی این شفاعت‌نامه در اندازه‌ی بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید
.
این بخشی از کتاب "غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند" بود. حکایت ۷۲ غواص همدانی که در عملیات کربلای ۴ با اروند دست و پنجه نرم می‌کنند.
کتاب حجم کمی دارد مشتمل بر ۲۰ داستان جداگانه اما بسیار مرتبط. از یک سو ۲۰ داستان مستقل هستند و از سوی دیگر در کنار هم معنایی وسیع‌تر پیدا می‌کنند. از آن جمله کتاب‌هایی است که وقتی به دست می‌گیری یکسره تا آخرش می‌روی و اوج زیبایی هنگامی است که به آخر کتاب می‌رسی و با عکس‌های واقعی همه‌ی آن چیزهایی که خوانده ایی برایت تداعی می‌شود و انگار سال‌های سال با آدم‌های کتاب زندگی کرده ایی و اگر کتاب را دلی خوانده باشی و مثل من شانس با تو یار باشد که آنرا کنار اروند تمام کنی حتماً آخرش بوی نعنا را هم حس می‌کنی!

می‌دانم حس کنجکاوی‌تان برانگیخته شده که "چرا بوی نعنا؟" اما باور کنید فقط با خواندن تمام کتاب آنهم با دل، حسی به شما می‌دهد که حتی از کلیومتر‌ها آنطرف‌تر از اروند در غرب تهران، طبقه‌ی دوازدهم هم بوی نعنا را حس کنید و سخت است در این چند خط بخواهم توضیح بدهم چرا غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند.

دلم نمی‌خواهد بنویسم چرای‌ش را؛ اما راست‌ش می‌ترسم نفرینم کنید! که این چه وضعشه‌ بابا، دهنمون رو سرویس کردی، خوب بگو دیگه چرا بوی نعنا؟
می‌گویم اما گفته هم باشم که بیان من جامع نیست.
خودم اول فکر کردم چون در کنار  اکثر آبگیر‌ها و رودخانه‌های جنوب گیاه نعنا با عطر فراوان به صورت خودرو سبز می‌شود لابد اشاره به این نکته دارد. اما فهمیدم این ۷۲ غواص قبل از عملیات هر کدام کنار اروند، یک گوشه‌ایی نزدیک همین نعنا‌ها برای خود بساط خلوت و دعا و اشک و سجده برپا کرده بودند که باعث شده مناجات‌هایشان بوی نعنا بگیرد و در کتاب حکایت‌های زیادی از این خلوت‌کردن‌ها نقل شده و اشاره‌های پراکنده‌ایی به بوی این گیاه خوش بو.
از آن طرف اما در آبگیر‌های جنوب، هر وقت کسی را آب ببرد یا در آب کشته شود!، بدنش به کنار‌ه‌ها می‌آید در کنار همین نعنا‌ها! و بسیاری از اجساد شهدا آنقدر کنار این نعنا‌ها می‌مانند تا خودشان هم بوی نعنا می‌گیرند و وقتی پیدایشان می‌کنند، غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند….

 


۵۴ دیدگاه برای “غواص ها بوی نعنا می دهند ! یا؛ اروند از تحریم ها قدرتمند‌تر بود”

  1. محمدمهدی نظریان گفت:

    عجب تیتری، عجب مطلبی. به به
    عالی بود

    [پاسخ]

  2. عشقستان اسماعیل گفت:

    سلام
    فقط تیتر کافی بود برای ترکیدن بغض

    [پاسخ]

  3. افق گفت:

    سلام
    خداقوت
    کاش بشه این یه مدت حداقل، اینجا فقط از این چیزا حرف زد. از شهادت، از ایثار، از بسیجی ها، از ارباب، از محرم..
    هرچند اصل حرف ما در سیاست، ریشه در کربلای ارباب داره، اما جدل سیاسی توی این روزا یه کم نچسبه.

    اون کلمه شهادت که توی عکس متن، قرمزنوشته شده، چقدر مدلش برام آشناست. یادمه توی شهر پر بود از پلاکاردهای دستنویسی که با رنگ قرمز این کلمه رو برای یه نفر می نوشتن.
    چقدر این متن، دلنشین بود.
    ممنون

    [پاسخ]

    عشقستان اسماعیل پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۲:۵۴:

    نمی دونم چر ا این روز ها هر جا اسم یه بچه شهید می بینم ناخود آگاه گریه ام می گیره :(
    البت به حال خودم
    و کوتاهی هایی که……..

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۷:۱۰:

    شما کوتاهی نکردی عزیز دل. شما داری بزرگترین خدمت رو به بچه های شهدا میکنی!
    اونایی کوتاهی میکنن که روی خون باباهای ما سرسره بازی میکنن، اسکی میرن، پاتیناژ بازی میکنن. اون احمقهای ابله بیسواد نفهمی که عین میمونهای مسخ شده پای اتاق خبر “من و تو” و چرندیات بی بی سی و اباطیل وی ا ای میشینن و عین بز کله تکون میدن و بدوبدو میان اینجا همونا رو بالا میارن. دریغ از یه لحظه فکر!
    بدتر از همه اینه که مدعی هم هستن. ما بودیم. ما انقلاب کردیم.ماجنگیدیم. بعدش هم باز ما با نظام مخالفت کردیم. انگار مرض مخالفت کردن دارن که توی هر دوره زمونه ای جز زندان رفته هان!! چی فکر میکنن راجع به ما؟
    شرف! شرف! کجاست تو وجوشون؟ این روزها حال تهوع دارم از دست اینجور آدما..
    پست پراز شور و حس معنوییه. بوی شهادت میده. بوی معرفت بوی ایثار. بوی خدا…انقدر نمیفهمن که دست کم این پست رو بیخیال شن. چرندیات ذهنشون رو اینجا دیگه بالا نیارن. بوی گندش همه جا رو خراب نکنه..
    بوی نعنا میاد اینجا.. چرا اینا نمیفهمن؟!!!!!!!!

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۵:۱۴:

    در تاریخ که بگردیمتمام نژاد ها در جنگ شرکت کردهاند و همه شجاعت داشته اند .
    حتی کسانی که شما به انها فحش می دهید به عنواد نژاد زورگو .
    اینکه فضایی را درست کنیم که در ان برتری نژادی به خودمان بدهیم در شجاعت کاملا غلط است و غیر عقلانی .
    قبول دارم که تفاوت در شجاعت وجود دارد …برای مثال شما خیلی شجاع هستید که پشت به نیروی انتظامی و رو به مردم خواهان اصلاحات دشنام می دهید !!!!!!!!!!!
    این عادت شماست که از شهدای عزیز استفاده ابزاری می کنید .
    ایکاش می دیدید که فلسفه جنگیدن و شجاعت در میدان نبرد چقدر متضاد است با این کار بد شما .
    یاد شهدا خوب است ولی ان موقع که فرد مطرح کننده سو استفاده نکند از ان برای مواضع سیاسی خود .

    [پاسخ]

    م.طاهري پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۲۱:۲۵:

    عجب حرفی می زنی!

    لطفاً دیگه وارد هر بحثی نشوید. حرف از مواضع سیاسی شهدا نزنید. مواضع سیاسی شهدا چنان قاطع است که بعد از این همه سال از طریق وصیت نامه هایشان چنان سیلی به گوش گستاخان و معاندان می زنند که برق از چشمشان برود. لابد می خواهید بگوید چه ادبیات خشنی؟ کاملاً! شهدا با کسی شوخی نداشتند درباره اعتقاداتشان. مصداق آیه «اشداء علی الکفار و رحما بینهم» هستند. اشداء!

    وصیت نامه شهدا چیزی نیست که ما نوشته باشیم. بروید سراغ وصیت نامه هایشان تا جواب تان را بگیرند. تا جواب تان را بدهند.

    برای نمونه، قسمتی از وصیت نامه شهید علی طاهری:
    “اگر تقدیر خداوند بر این بود که جسدم بازگردد، به شما درباره مراسم تشییع و سایر یادبود ها سفارش می کنم. مبادا معاندان و مخالفان انقلاب و حکومت اسلامی در مراسم ها شرکت کنند. کسی که ولایت امام در غیاب حضرت حجت(ع) را قبول ندارد نباید در مراسم ها شرکت کند. منتقدان جهاد در راه خدا نباید جایی در مراسم داشته باشند. پذیرای زنان بد حجاب و بی حجاب نباشید، آن ها نباید در مراسم باشند بلکه باید در جامعه اسلامی منزوی شوند تا به احکام اسلام تن دهند. از شما می خواهم با جدیت از حضور چنین افرادی در هر مراسمی که به نام من و به یاد من گرفته می شود جلوگیری کند.”

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۲۲:۴۱:

    خدا انشاالله درجات عالی شهید بزرگوار علی طاهری را متعالی گرداند.
    ممنون که قسمتی از وصیت نامه ایشان را قرار دادید و اجازه دادید ما هم از اعتقادات ایشان آگاه بشویم و بهره ببریم.

    [پاسخ]

    م.طاهري پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۱۲:۴۶:

    بزرگواری افق جان

    واقعاً بعضی حرف ها نهایت پوچی و سفسطه گری را می رساند.

    [پاسخ]

  4. سلام
    گاهی آدم از همه چیز خسته میشه…از همه تجربه هاش..از همه دانسته هاش
    دلش میخواد یه گوشه ای آرام بگیره و خودش رو از نو بسازه
    این حسی بود که این چند روز با خوندن کتاب ” پرواز تا بی نهایت” که سرگذشت شهید بابایی است به من دست داد و حالا با این متن شما تکمیل شد

    به نظرم شهدای غواص یه جورایی مظلومترین شهدا بودند…جایی شنیدم که می گفتند به خاطر حجم سنگین اسلحه ای که حمل می کردند و به خاطر لزوم سکوت هنگام انجام عملیات و خیلی چیزهای دیگه حتی اگر زخمی هم میشدند، امکان کمک بهشان نبود
    می گفت تصور کن که سه چهار کیلو مهمات حمل کنی و زیرآب باشی و زخمی شوی…می گفت که حجم آب تو را به تدریخ به زیر می کشد و آرام آرام….
    =====
    راستی یه چیزی
    یه بار به دوستم می گفتم که به نظر من بهشت بوی نعنا می دهد و حالا این تیتر برایم تدعی معانی بود..انگار که غواصها بوی بهشت می دهند

    [پاسخ]

    مسعودساس پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۶:۰۸:

    یاد اون شهدایی به خیر که آب اروند بردشون و هیچ وقت خبر برگشتشون به گوش مادراشون نرسید
    ————–
    یاد اون شهیدی که تو آب ترکش خورد ولی برای اینکه عملیات لو نره، برادرش سرش رو فرو کرد تو آب و همینجوری شهید شد به خیر
    ————–
    یاد اون شهدایی که با نام مبارک مادر به دل آب زدند و مثل مادر از سینه و پهلو ترکش … به خیر
    ————–
    یاد اروند به خیر، یاد اروند به خیر، یاد اروند به خیر
    ————-
    گوشه به گوشه ی اروند برا من خاطره است. خاطره هایی که هیچ وقت تکرار نمی شن!

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۲۰:۱۵:

    یاد اون شهیدی که تو آب ترکش خورد ولی برای اینکه عملیات لو نره، برادرش سرش رو فرو کرد تو آب و همینجوری شهید شد به خیر

    یاعلی..

    [پاسخ]

  5. عشقستان اسماعیل گفت:

    بگذار تمام حجم این خطوط سرخ را
    نجوای عاشقانه دل پر کند امروز

    [پاسخ]

  6. اصلاح طلب گفت:

    دریغ از کمی عقلانیت.
    تحریم بانک مرکزی رو هم استارت زدن. با تحریم بانک مرکزی پنجاه درصد مبادلات تجاری خارجی ایران محو میشه. میدونید این یعنی چی؟ یعنی فقر و فلاکت برای مردم کارگر و کارمند. شما که دستت به دهنت میرسه، از طبقه ی دوازدهم حالت عرفانی بهت دست میده، اون بدبختی که با کارگری و کارمندی یه لقمه برای زن و بچه جور میکنه چه گناهی کرده که باید تاوان لجاجت سر یک موضوع بی ارزشی مثل انرژی هسته ای رو بپردازه. همه ی ما میدونیم که انتهای این داستان باز هم نوشیدن جام زهر هست، چرا این خریت رو همین الان تمومش نمی کنیم. حتما باید یک فاجعه ی انسانی مثل کره شمالی و عراق اتفاق بیفته که یه نامه ی نوشیدن زهر صادر کنه.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۳:۴۱:

    اولاً به پیر به پیغمبر من طبقه دوازدهم، غرب تهران زندگی نمی کنم. یه خورده آرایه‌‌های ادبی متن رو بگیرید لطفاً. این رو گفتم چون اصلاً حوصله‌ی ادامه پیدا کردن این حرفهای مسخره رو مثل پست قبلی ندارم .

    در ثانی
    کل روابط تجاری ایران با کانادا، بریتانیا و امریکا چقدره؟ لطفاً رقم دقیق‌ش رو مقایسه کن با روابط ایران با آلمان مثلاً حتی!
    این سه تا قطع کردن. چین و روسیه دو قدرت اقتصادی و شرکای اصلی ایران که تو بحران هم نیستند! اعلام مخالفت رسمی کردن. اروپا هم هنوز به اجماع نرسیده.
    خود تحلیل‌گراشون دارن می‌گن این یه قلدربازی بی‌فایده‌ی امریکاست. اونوقت امثال شما واویلا سرمیدید؟

    بعد اینکه انرژی هسته ای می‌صرفه یا نه یه بحث جداست. فعلاً بحث سر دو نکته است.
    یکی اینکه اینا خودشون دو روز پیش قطع‌نامه صادر کردن که این دولت تو فکر جان مردم هم نیست، حالا چجور انتظار دارن به خاطر این کار که معلوم نیست روی اقتصاد قشر عام مردم چقدر تاثر بذاره یا نذاره، دولت عقب نشینی کنه؟
    دوم هم اینکه با چقدر عقب‌نشینی راضی می‌شن؟ بیشتر از اواخر دولت اصلاحات که نمیشه. آیا اونوقت یک ذره از تحریم‌ها رو برداشتند؟ یا بیشترش هم کردن؟
    فکر نمی‌کنم خیلی غیرواضح باشه که اینا با اصل نظام مشکل دارن و باقی بهانه است. به هیچ عقب‌نشینی هم اِلا عقب نشینی از تمام انقلاب راضی نمی‌شن.

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۴:۰۶:

    سلام
    شاید این حرفی که میخوام بزنم به مذاق خیلی از دوستانم در اینجا خوش نباشه( فقط البته این قسمت داخل پرانتز رو میگم اما
    یقینا اثر اهمال دولت در پرداخت یارانه تولید و عدم کمک به واحدهای تولیدی خیلی بیشتر از این تحریمی است که شما رو نگران کرده…اگر حمایتی نباشه و تغییر عملکردی دیگه اصولا تولیدی نیست و به دنبالش اقتصادی که بخواد مبادله کنه با دنیا)

    بعد
    اگر ضرر اتحادیه اروپا از تحریم ایران بیشتر از ضرر ما نباشه کمتر نیست. وفتی اتحادیه اروپا به مرز فروپاشی رسیده یعنی اوضاع خیلی خرابتر از این حرفاست که بخوان با طرحهای سختگیرانه اصلاحش کنن

    بعدتر
    همچین میگید جام زهر که آدم تعجب می کنه. بر فرض محال محال محال هم ایران تصمیم بگیره فعالیت های هسته ای خودش رو معلق کنه( فرضا…) وقتی ایران به این دانش دست پیدا کرده هر وقت اراده کنه برمیگرده به سمتش..اینطور نیست که اگر به هر علت انرژی هسته ای نادیده گرفته بشه به این معنیه که وجود خارجی نداره

    پس لطفا از همون خارج کشور که هستید کمی صبوری کنین تا ببینین نهایتا نتیجه چه می شود

    [پاسخ]

    اصلاح طلب پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۴:۱۴:

    مثل همیشه یه مشت حرف مفت دارید تحویل میدید به عنوان جواب. مرد حسابی اگر آمریکا بانک مرکزی ایران رو تحریم کنه کار ایران تموم هست. روسیه و چین رو به رخ من می کشید. روسیه یه کشور بدبخت هست که زنهاش تو دبی و اروپا به مردم سرویس میدن و خودشون هم با پول نفت و گاز زندگی میکنن. نکنه فکر می کنید روسیه یک کشور صنعتی در سطح آلمان و آمریکاست؟ خود روسیه گشنه ی یه دلار افزایش قیمت نفت هست. چین هیچ وقت طرف آمریکا رو ول نمیکنه به ما بچسبه اخوی؟ امیدت به چینه؟

    تحریمهای دوران اصلاحات رو با الان مقایسه می کنید؟ واقعا خجالت نمی کشید که تحریمهایی که تو این چهار سال به ایران تحمیل کردید رو معادل اون تحریمها میدونید؟

    حال آدم رو به هم می زنید.

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۴:۲۹:

    اشتباه کردم جواب شما رو دادم.
    شما راحت باش، تو ساخته‌های ذهنی خودت :)

    کلیک جهت ارجاع به لینک

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۵:۱۸:

    اقای صفا برای پاسخ به تحریم برویم بقالی سر کوچه ما ….شما چقدر از اقتصاد سر در می اورید …چقدر می دونید که تحریم ها بر زندگی مردم تاثیر می گذارد ؟ چرا برایتان مردم مهم نیست ؟
    چرا باید مردم درگیر بحث هایی مانند کره شمالی شوند ؟ چرا تعداد کشورهای مثل ما اینقدر کم است ؟فقط به این اخری پاسخ بده ببینیم چقدر تفکر مدرن داری ؟

    [پاسخ]

    افق پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۷:۰۳:

    اصلاح طلب!
    شمایی که داری حال ما رو به هم میزنی..
    واقعا حالم از این چرندیاتتون به هم میخوره. از کوته فکریتون. از عقب موندگیتون. از بیسوادیتون. از حقیربودنتون. کلا از حرفاتون که ریشه در تفکراتتون(اگر فکری باشه) داره به هم میخوره.
    به نظر تو انرژی هسته ای به درد نمیخوره! خوش باش! انقدر یعنی بیسوادی که نمیدونی بحث انرژی از مهمترین بحثهای سالهای آینده دنیاست؟ انقدر نمیتونی دودوتا چهارتا کنی که چرا انقدر در مساله انرژی دارن به ما فشار میارن؟ خیلی زحمت داره دودقیقه فکر کنی ببینی زمان خاتمی که انرژی هسته ای تعطیل شد فایدش چی بود؟ اگر به نظر تو انرژی هسته ای به درد نمیخوره، به نظر ما به درد میخوره. عمرا هم زیر بار حرف زور قلدرهای محل بریم. تو میترسی، برو یه جا قایم شو.
    بزدل بی سواد!

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۰۸:۰۴:

    اصلاح طلب!
    شمایی که داری حال ما رو به هم میزنی..
    واقعا حالم از این چرندیاتتون به هم میخوره. از کوته فکریتون. از عقب موندگیتون. از بیسوادیتون. از حقیربودنتون. کلا از حرفاتون که ریشه در تفکراتتون(اگر فکری باشه) داره به هم میخوره.
    به نظر تو انرژی هسته ای به درد نمیخوره! خوش باش! انقدر یعنی بیسوادی که نمیدونی بحث انرژی از مهمترین بحثهای سالهای آینده دنیاست؟
    …………………………………………………..
    واقعا چه چیزهایی می شنویم .
    اتهام اصلی افرادی مثل شما نداشتن ان معلومات در برخورد با مسایل است .و همین باعث شده که سلیقه و تفکر سیاسی شما باعث شود کشوری مثل ایران مردمش در عین داشتن منابع کافی زجر بکشند .این قطعا نشانه نادانی امثال شماست .ولی با پر رویی به مخالف خود همین انتقادهای را بر می گردانید .اگر سلیقه و راه روشتان درست بود الان این همه مخالف نداشتید .
    ولی شکی نداریم که نوعی بیماری که باعث می شود فکر کنید برتر از دیگران هستید …شما را گرفتار کرده .

    [پاسخ]

  7. رضا گفت:

    اینهمه اعتماد به نفس رو برخی ها از کجا میارن؟ به خدا دارم شاخ درمیارم. تو روز روشن توهم میزنن در حد لالیگا.
    مرد حسابی اصلاً ایران با امریکا و انگلیس و کانادا چه صنمی داره که حالا نگران قطع روابط تجاریش باشه؟

    اگر بحث بانک ملی هست که طرف اصلی ما روسیه و چین هستند، که صراحتاً مخالفت کردن. از اروپا هم اصلیترین طرف تجاری ما یعنی آلمان مخالفت کرده.

    این دقیقاً یه چیزی هست مثل تحریم دارایی های مقامات ایرانی که طرف بهشون جواب داد هرچی پول دارم تو امریکا ببرید بدید فقیر بیچاره های امریکا! :P

    آخه چرا اینقدر ساده لوح و وطن فروش و اجنبی پرست هستید. چرا؟

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۵:۲۲:

    اینهمه اعتماد به نفس رو برخی ها از کجا میارن؟ به خدا دارم شاخ درمیارم. تو روز روشن توهم میزنن در حد لالیگا.
    مرد حسابی اصلاً ایران با امریکا و انگلیس و کانادا چه صنمی داره که حالا نگران قطع روابط تجاریش باشه؟

    اگر بحث بانک ملی هست که طرف اصلی ما روسیه و چین هستند، که صراحتاً مخالفت کردن. از اروپا هم اصلیترین طرف تجاری ما یعنی آلمان مخالفت کرده.

    این دقیقاً یه چیزی هست مثل تحریم دارایی های مقامات ایرانی که طرف بهشون جواب داد هرچی پول دارم تو امریکا ببرید بدید فقیر بیچاره های امریکا!

    آخه چرا اینقدر ساده لوح و وطن فروش و اجنبی پرست هستید. چرا؟
    …………………………………………
    انسانی که فکر می کندذ کامپیوتر دستش هم خودش ساخته …..اگر این نفت نبود گرسنه می ماندیم .برای اینکه با بشریت دشمنید .
    توهم را…. تو می زنی که فکر می کنی دنیا را می تونی ادم کنید در حالیکه خودتان مورد اتهام هزاران فساد در داخل هستید .
    این در حد کدام لیگ فوتبال است ؟
    اینها چه جماعتی هستند ؟چرا مورد تنفر انسانها قرار دارید ؟

    [پاسخ]

    آذرخش پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۹:۰۹:

    مورد تنفر انسان ها قرار نداریم. مورد تنفر شماها قرار داریم.

    [پاسخ]

  8. با لینک “باریکلا به بصیرت رییس جمهور اسرائیل” کاملاً مخالفم.
    به نظرت مقایسه ی سخنان آیت الله مصباح با شیمون پرز و بعدنتیجه گیری که شیمون پرز از ایشون با بصیرت تره کار درستیه؟
    {شایدم من بد برداشت کردم}
    دلیل این همه تعصب بی جای برخی ها نسبت به احمدی نژاد رو نمی دونم

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۸:۴۲:

    نه به نظرم مقایسه با صحبت تندروهایی بود که دکتر رو در حد یک شیطان و اجنه پرست و اینا می‌رسونن و حد نگه نمی‌دارن.

    [پاسخ]

    مسعودساس پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۱۸:۴۶:

    تشکر

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۰۸:۰۸:

    نه به نظرم مقایسه با صحبت تندروهایی بود که دکتر رو در حد یک شیطان و اجنه پرست و اینا می‌رسونن و حد نگه نمی‌دارن.

    [پاسخ]

    اقای صفا شما به مخالف خود می گویید تندرو ؟…….دکتر ترافیک شما در دنیا به عنوان یک تندرو کلاسیک و نمونه شناخته شده .
    اقای احمدی نژاد علاوه بر تند رو بودن دروغگو هم هستند .
    خودش در یک ویدیو می گوید فردی به من می گفت هاله نور را دیدم ولی بعد توی مصاحبه می گوید کی گفتم ؟!!!!!!!!!
    اینها نشانه چیست ؟عقل چه می گوید ؟

    [پاسخ]

  9. کتاب رو خوند بودم
    ولی نمی دونم چرا اونشب که سوال کردی یادم نیومد
    دم شما و آقای حسام گرم

    [پاسخ]

  10. عابر گفت:

    هومن امروز توی مترو خبری از محسنات و انگشتر نبود؟؟؟

    [پاسخ]

    هومن پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۰۸:۱۳:

    در مترو و در ساعات شلوغی …همیشه این ادمهای فرصت طلب وجود دارند .زیرا مردم ازاده در ایران کمتر به شغل دسترسی دارند .شما به جای جواب …به لوده گی پناه می اوری .

    عابر پیاده …پدر شما چکاره است ؟می خواهم بدانم که چگونه پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب …شما تازه انقلابی شدید ؟
    این واقعیتی بلخ است که عده ای انگشتر به دست می کنند و ریش عین سیم خاردار را هر روز صبح تنظیم می کنند ….تا مردم را فریب دهند .و بعد معتقدند این ها علایم و سمبل های اعتقادی است !!!!در حالیکه اعتقادی که در اداره ها باعث می شود فرد پست و مقام با لقمه کثیف به دست اورد .

    [پاسخ]

    عابر پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۱۱:۲۸:

    هوممممم

    [پاسخ]

  11. سرباز گفت:

    واقع جای تاسف داره که چهار تا جوجه وبلاگ نویس تازه به دوران رسیده آیت الله مصباح رو با رئیس یک رژیم کودک کش مقایسه میکنند، شما هم با این همه ادعا منتشر میکنی!

    [پاسخ]

    امیرعلی صفا پاسخ در تاريخ آذر ۲ام, ۱۳۹۰ ۲۱:۲۵:

    دوست عزیز و بزرگوارم. من هیچ ادعایی ندارم اولاً؛ علی‌رغم تمام تفاوت فکری که با نویسنده‌ی این وبلاگ دارم معتقد نیستم جوجه‌وبلاگ‌نویس باشند ثانیاً؛ علامه مصباح(روحی فداه) هرگز حتی نزدیک به این هم نفرمودند که «احمدی نژاد فکر می کند یک پیامبر مطلق است. او مایه ننگ اسلام و ادیان است. صدای او از بهشت نمی آید، بلکه از جهنم می آید.» که شما این مقایسه رو به این بزرگوار منتسب می‌کنید. ثالثاً؛ برای هزاروشصتادمین بار عرض می‌کنم لینک‌هایی که قرار می‌دم به معنی تایید صد‌درصد من نیست و گاهی حتی فقط صرفاً جهت اصلاع هستند.

    ایشالا سلامت و موفق باشید.

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۰۸:۱۵:

    اقای صفا …تعدادی از تیم های فوتبال اروپایی علاقمند شده اند که از شخصیتهای مورد علاقه شما در مدیریت تیمشان استفاده کنند .بزودی شاهد خریدهای سنگین از سوی انها هستیم .
    واقعا جوک هستید .

    [پاسخ]

  12. م.طاهري گفت:

    سلام

    “امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است” امام خامنه ای

    ممنون به خاطر معرفی کتاب

    [پاسخ]

  13. سرباز گفت:

    با تشکر از شیوه پاسخ شما اما به اون وبلاگ نگاه کنید، نوشته:
    آقای «…»، ۷ مهر ۱۳۹۰: «محمدعلی باب از ابتدا ادعای نبوت نکرد… زمزمه‌های گوشه و کنار، نشان دهنده ظهور محمدعلی باب دیگری است.»
    حالا این سایت رو نگاه کنید
    http://noorportal.net/news/ShowNews.aspx?ID=45138

    حالا روشن میشه که منظور از «…» کی هست!

    [پاسخ]

    ناشناس پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۱۴:۲۲:

    چرا دوستان بیداری در اینجا ابتدا بحثی در مورد عقلانیت نمی کنند تا تکلیف ان جملاتی مشخص شود …که در ان یک انقلابی مونث ضجه می زند که شما چقدر نفهم هستید انها در مورد انرژی حساسیت دارند و ما …
    عقلانیت به ما چه می گوید :ایا ۳۰ سال فعالیت ما توانسته خواستهای مردم را که در انقلاب داشتند بر اورده سازد ؟
    ایا مردم ما خواهان ورود کشور به شرایط جنگی بودند یا بر عکس از نظامی گری شاه ناراحت بودند ؟
    ایا ما انرژی نداریم به حد کافی ؟
    چگونه مردم ما در داخل ندید گرفته می شوند و ما مدعی عدالت در دنیا هستیم ؟
    شما در اینترنت بگردید ببینید چقدر جملات وجود دارد که در ان یک بیداری تند رو درخواست تنبیه خارجیان را دارد ؟

    ایا دنیا به اهداف این دنبال کردن انرژی مشکوک نمی شوند ؟این یک ارتباط عقلانی نیست ؟ اتیا با ضجه زدن می توان چیزی را اثبات کرد ؟
    در بعضی از ایستگاهای مترو ….در یک گوشه تصویر یک درخت را با تبری که به صورت پرچم انگلیس است به نمایش گذاشته اند !!!
    این اشاره به اتفاق باغ سفارت انگلیس می کند .
    ولی یک سوال وجود دارد ایا ما در مقابل جوانی که پزشک بود و ثمره یک زندگی بود حساسیتی داشتید که حالا درخت برایتان مهم شده ؟این مسخره نیست ؟
    شما درد یک انسان دیگر برایتان مهم است ؟یا همه چیز برایتان نوعی دید سیاسی دارد ؟
    پی گیری مسایل دنیا با دید تندروی و سیاسی چقدر می تواند شما را با عقلانیت مواجهه نماید ؟

    [پاسخ]

    آذرخش پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۱۶:۱۶:

    هومن چرا با اسم ناشناس کامنت می ذاری؟

    [پاسخ]

  14. عبدالله گفت:

    یا وارث
    سلام بر اهالی باصفای حزب الله.
    فوق العاده بود.
    یاد اروند به خیر
    یاد اروندی ها به خیر
    یاد نخل های سربریده
    یاد مشتی آب خروشان برداشتن و شنیدن روضه ی شش ماهه ی ارباب به خیر
    یا حق

    [پاسخ]

  15. عبدالله گفت:

    یا وارث
    هر دم به گوشم می رسد آوای زنگ قافله
    این قافله تا کربلا دیگر ندارد فاصله
    یک زن میان محملی اندر غم و تاب و تب است
    این زن صدایش آشناست ای وای من این زینب است

    یا حق

    [پاسخ]

  16. هومن...هومن ....هومن ... گفت:

    هومن چرا با اسم ناشناس کامنت می ذاری؟

    [پاسخ]

    من پس از مدتها مجبور شدم که فیلتر شکن تهیه کنم .
    و این به دلیل این بود که تمام منابع فنی فیلتر شده است !!!
    فیلترینگ مثل خوره تمام اطلاعات را می خورد .
    من الان ۳ روز است که فیلتر شکن دارم و فکر کنم وقتی با ان می خواستم کامنت بگذارم نامم را که همیشه وجود دارد …ناشناس درج کرد .مثل این است که شما از کامپیوتر دیگر منتظر باشید که نامتان را از قبل داشته باشد .
    الان هم نگاه کردم دیدم نام ندارد و لذا تایپ کردم .
    ادبیات من مشخص است .مثل تفکر شما که همیشه به دنبال ضعف افراد می گردید .
    مثل قیافه تان که یک شکل و مشخص هست .
    مردم در دنیا جوامعی را به وجود می اورند و با کوشش خود رفاه را بیشتر می کنند .قوانین می گذارند و فساد را محدود می کنند .
    سپس به دستاورد شان و کشورشان افتخار می کنند .
    در کشورهای عقب مانده تر افرادی پدا می شوند که خیلی سریع شستشوی مغزی می شوند .و شعار می شود زندگی !!!کشور می شود جایگاه معتاد و کلاهبردار و بیمار …از سویی با هزاران تهدید هم روبرو می شویم باز ان مغز شستشو شده حرف خود را می زند .
    فرزند فکر نمی کند که ممکن است والدین اشتباه کنند !
    لذا انگشتر به دست می کند و وبلاگ جنگ نرم می زند .
    فساد را می بیند و می داند که با فساد نمی توان عدالت را به وجود اورد ولی حرف اقای احمدی نژاد را می پذیرد که می گوید با جراحی اقتصادی ایران را پیشرفته می کنیم !!!!!!!!
    سال نو با پیام و شعار اقتصاد شروع می شود ولی بعد با بزرگترین فساد اقتصادی روبرو می شویم !!
    هر چه قدر عقل داشته باشیم از زجرمان کمتر می شود .

    [پاسخ]

    م.طاهري پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۲۱:۴۹:

    “هر چه قدر عقل داشته باشیم از زجرمان کمتر می شود ”

    منظورتان همان جمله قصاری است که می گوید هرچه عقلمان بیش تر باشد، زجرمان بیش تر می شود دیگه؟

    [پاسخ]

  17. ارباب
    امسال تو دست مرا بگیر
    و مگذار فکرم از چادر خاکی مادرت جدا شود ،
    یاریم کن تا از عشق بیاموزم …

    هم هیئتی سلام!
    بیرق عزای محرممان را برافراشتیم
    صدای ارباب در گوش ها می پیچد … هل من ناصر ینصرنی؟
    نکند جا بمانیم …
    پس بسم الله!

    [پاسخ]

  18. این شعر رو یادتون هست؟

    در این دنیا نگنجیدند و رفتند
    به روی مرگ خندیدند و رفتند

    پریدند و قفس ها را شکستند
    به روی شانه باران نشستند

    گذشتند از فراز آسمان ها
    به بال روشن رنگین کمان ها

    سبکبال و رها رفتند و رفتند
    از اینجا تا خدا رفتند و رفتند

    از اینجا تا خدا پرواز کردند
    سرودی تازه را آغاز کردند

    سرودی تازه از عشق از رهایی
    سرودی آسمانی و خدایی

    [پاسخ]

    رهرو شهدا پاسخ در تاريخ آذر ۳ام, ۱۳۹۰ ۲۳:۵۲:

    سلام یادم رفت

    سلام به همگی

    [پاسخ]

  19. هومن...هومن ....هومن ... گفت:

    جمهوری اسلامی حکومت معصوم و پیامبر خدا بر امت نیست. جمهوری اسلامی پر ز نقص و ایراد است. اما ما به جرات مدعی هستیم که ادامه دهنده همان راه و مرام عدالت خواهانه و حقیقت جوی پیامبر اسلامیم. هر که در مسیر کفرآلود مبارزه با حقیقت کمر همت به در تنگنا قراردادن راستی خواهان بسته است این گوی و این میدان. اما بدانید که حقیقت هر آینه جهان را در بر خواهد گرفت و آن روز فرجام سیاه مشرکان چیزی جز تباهی و نابودی نیست
    …………………………………………………………………..
    اینها را فردی می نویسد که نام خود را خرچنگ گذاشته …دوستان تندروی ما اغلب خوشمزه هم هستند و در انتخاب نام تمام درایت و استعداد را بکار می برند ولی مشخص نیست این درایت چرا به اینجا نمی رسد که ببینند دلایل گرفتاری مردم در ایران چیست ؟چرا دنیا ما را در ردیف کره شمالی می اورد ؟
    ایا مقابله انها دلیل بر حق بودن ماست ؟ایا انتظار ما این است که حکومت معصوم باشد یا اینکه به مردمش اجازه دهد در تصمیمات حضور و نقش داشته باشند ؟صحبت از معصوم بودن زمانی است که شما از مقدسات استفاده ابزاری می کنید .
    مبارزه حق بر علیه کفر مربوط به دوران تاریخی گذشته بوده با این همه پیشرفت علمی …اعتقاد به وجود کافر اشتباه است .ولی می توان حدس زد این ربط دارد به یک نزاع سیاسی که مسولین ما در گیر ان هستند و ان را خرچنگ زاده ها به وعده الهی ربط می دهند !!!
    سوال این است ایا رهبران کمونیست هم چنین شعارهایی و وعده هایی نمی دادند در نابودی جوامع و سیستم های غربی ؟در صورتیکه خود انها از بین رفتند .فراموش نکنید ما سوسیالیست نیستم .شاید روش زندگی ما و نوع اقتصادمان و اعتقادات مذهبیمان نه تنها ربطی به کمونیست ها ندارد بلکه شبیه سیستم سرمایه داری است .چرا بر علیه خودمان شعار می دهیم ؟این جملات به صحیح بودن سرمایه داری نمی پردازد و من قصد ندارم بگویم که این بد است و ان خوب است …بلکه ما شبیه انها هستیم !!!!

    [پاسخ]

    هومن...هومن ....هومن ... پاسخ در تاريخ آذر ۴ام, ۱۳۹۰ ۱۰:۵۶:

    به قول معروف «خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی». حضرات پادوهای سیاسی مقیم لندن و پاریس و واشنگتن که بعضاً حتی تا مرز «شرافتمندانه» خواندن دریافت پول از غرب پیش رفته اند، فراموش کرده اند که جمهوری اسلامی اگر قرار بود ملاحظه تهدیدهای غرب را بکند، بساط فتنه سبز- آشوب نیابتی برای سازمان سیا و موساد و ام آی۶ را به برکت حضور مقتدرانه ملت جارو نمی کرد و اجازه می داد مهره های سازمان سیا کودتای مخملی را به پایان برسانند. البته مردم ما بی اطلاع نیستند .
    ………………………………………………………………
    این را کیهان می نویسد .شریعتمداری با هنر خود و همچنین شخصیت انسانیش توانست کیهان را به جایی برساند که کمترین تیراژ را داشته باشد وقتی در جایی کیهان دستتان هست مردم طوری بهتان نگاه می کنند که مثل اینکه موردی عجیب را یافته اند !!
    شریعتمداری در این جمله نیاز خود را به شایعه نشان می دهد .این مردم پرونده ساز ارزو می کند که سران سبز از عربستان پول گرفته باشند !!!چیزی مثل ارزوی دوستان تندرو که در مورد عصر اشوراها دارند .
    اگر سران سبز پول گرفتند که چرا سیستم اطلاعاتی و قضایی ما کسی را متهم و محاکمه نکرد ؟
    ادبیات و تفکر شریعتمداری دنباله شخصیت همین دوستان است .
    او تهمت می زند و خود تهمت مهم است نه اثبات و این به وضوح دیده می شود .کسی که خودش ادعا می کند که زمانی زندانی سیاسی بوده اکنون با عطش فراوان تقاضای مجازات و زندانی کردن مردم منتقد را دارد .و انها عمله خارجی می خواند .
    تمام دولتها یی که قصدشان محدود کردن ازادی مردم هست از نسبت دادن مخالفین با خارجیها استفاده می کنند .
    ولی خوب فکر کنید متوجه می شوید که روش برخورد این نیست و نتیجه تا ابد نمی دهد .
    این تعجب دارد که شهروندی که باید در کنار مردم مخالف باشند با دولت همراه می شوند و طوری وانمود می کنند که توطئه شده .
    همین فردمردم مخالف در زمان انقلاب ایران را توطه گر نمی خواند و دلیلش هم این است که دولت فعلی مقدس است !!!!!!!!!!

    [پاسخ]

  20. سلام.
    کتاب هایی از این دست زیاد به دل من نمی نشیند. آن حسی که باید به من نمی دهد. گرچه چند وقتی هست اجباری دورم از کتاب های غیر درسی. دلم تنگ شده برای دو ساعت خلوتی که مال خودم باشد.
    تنها امیدم به دا است. هنوز نخواندم. امیدوارم یک روزی بتونم بخرم و بخونم.

    [پاسخ]

  21. تا وقتی اعتقادی سست باشد خیلی زود می شود آن را به زانو در آورد. مثل حالتی که هر دفعه از حمله و تحریم می گن یک عده هم ترس خودشون رو توی اصطلاحات شیک دلسوز مردم و بودن و درد مردم فهمیدن کادو پیچ می کنن می دن بیرون!

    [پاسخ]

  22. پلاک68 گفت:

    بسم الله….

    عشق است حسین…..

    به روزیم….

    [پاسخ]

  23. مهاجر گفت:

    سلام

    چند سال قبل این کتاب رو مطالعه کردم، واقعا عالی هستش…
    هروقت دلم میگیره یه روزه امام حسین میزارم و کتاب رو میخونم آروم میشم، شاید هضمش برا یه عده سخت باشه ولی من اینطورم!
    موفق باشید یاعلی

    [پاسخ]

  24. […] برای دزفول نوشتم) • دختران مانتویی مسجد ما • غواص ها بوی نعنا می دهند ! یا؛ اروند از تحریم ها قدرتمند&… • روحیه‌ی فاتحان ” اچ۳ ” نیاز امروز جامعه • […]

دیدگاهتان را بنویسید

*اگر پیغام‌تان خصوصی است، کافی است در متن پیام، کلمهٔ خصوصی را درج کنید.

ww w) :| :x :wink: :roll: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :evil: :cry: :arrow: :P :D :?: :? :-) :( :!: